De ontwikkeling van de Binckhorst en de ontsluiting door openbaar vervoer (OV) houdt de gemoederen flink bezig. ,,Op de barricaden voor een optimale leefomgeving”, aldus CDA-gemeenteraadslid Jan Hendriks als hij spreekt over de ontwikkeling van de OV-ontsluiting van CID/De Binckhorst. ,,De CDA-fractie begrijpt de optie tot ontsluiting van de Binckhorst met openbaar vervoer, maar het kan niet zo zijn dat we dit volledig aan de kant van Leidschendam-Voorburg moeten oplossen. Het wordt wringen om door onze smalle straten 64 keer per uur een lightrail of tram te laten passeren en de weg te laten delen met auto- en fietsverkeer.”
Het geschetste tracé via de Prinses Mariannelaan en Geestbrugweg voor de verbinding tussen de Binckhorst, Rijswijk en Delft is het directe gevolg van de keuze die de gemeenteraad van Den Haag reeds in 2008 maakte om het toenmalige voorkeurstracé via Jupiterkade en Broekslootkade te blokkeren. Een tracé waarop een volledig verkeersvrije trambaan gerealiseerd kan worden en waarin de CDA-fractie zich de afgelopen weken vastbeet. Op initiatief van het CDA besloot de gemeenteraad het tracé Jupiterkade/Broekslootkade in het onderzoek te betrekken.
Daarnaast maakt het CDA-gemeenteraadslid zich druk over de OV-verbinding Binckhorst, Station Voorburg, Zoetermeer en de gevolgen daarvan voor de directe omgeving. Inmiddels heeft de gemeenteraad uitgesproken dat scouting Livingstone/Miriam, Opa’s veldje en museum Huygens Hofwijck niet aangetast mogen worden.
Hendriks: ,,Liefst zouden we nog een paar stappen verder gaan: een Huygenstunnel waarin al het verkeer ondergronds wordt gebracht. Ter wille van de volksgezondheid, de leefbaarheid en voor het herstel van Huygens Hofwijck. Een plaats in het groen voor inwoners van Voorburg en van De Binckhorst. Naast de Rotterdamsebaan een Utrechtsebaan die niet meer te zien, te horen en te ruiken is.”