De MIRT-verkenning CID Binckhorst onderzoekt momenteel de beste oplossing voor een HOV-verbinding voor ontsluiting van de Binckhorst. De recente gang van zaken rond dit project roept nogal wat vragen op.
-Waarom zijn de informatievoorziening en participatiemogelijkheden zo beperkt?
-Waarom lijken de gekozen tracés bij aanvang van het project al vast te liggen?
-Waarom dook er onlangs opeens een ‘vergeten’ alternatief op voor de verbinding naar Delft (Broekslootkadetracé)?
-Waarom lijkt er voor de aansluiting naar Voorburg Centraal wel aandacht en budget te zijn voor een goede inpassing, in tegenstelling tot de aansluiting naar Delft?
Om bovenstaande vragen te beantwoorden dient men in de talloze vervoers- en woningbouwnota’s in de archieven van de Haagse gemeenteraad te duiken. Het antwoord op bovenstaande vragen is vooral te vinden in een document genaamd: Schaalsprong OV Den Haag. Dit document uit 2018 beschrijft klip en klaar de Haagse agenda voor het OV t/m 2040.
Het document maakt duidelijk dat Den Haag een lightrail-verbinding wil vanaf Scheveningen, langs station Den Haag CS en de Binckhorst. Op de Binckhorst splitst de lijn in een tak naar Voorburg CS/Zoetermeer en een tak naar Delft via de Vlietzone. Deze lijn, de zogenaamde Koningscorridor, moet een vrij liggende baan worden waar hogere snelheden gehaald kunnen worden dan met de huidige trams. Vrij liggend zal in stedelijk gebied betekenen een baan op een fly-over zoals in het Beatrixkwartier en wanneer het echt niet anders kan in een tunnel.
Waar het MIRT-team op dit moment mee bezig is, is dus eigenlijk Koningscorridor fase 1: Den Haag CS naar Voorburg CS. Dit verklaart waarom er binnen het projectteam een sterke voorkeur is voor een tracé langs de Maanweg. Hier is namelijk plek voor een lightrail op een fly-over. De route langs de Prinses Mariannelaan en de Laan van Middenburg kan geen serieus alternatief zijn, kijkend naar de Haagse agenda.
Over de aftakking naar Delft staan ook interessante details in het Schaalsprong document. Er valt te lezen dat Den Haag in 2040 streeft naar een verbinding naar Delft met een tunnel onder de Vlietzone. Hiervoor is een budget van maar liefst 580 miljoen nodig. Het nu gekozen tracé via de Binckhorstlaan en de Geestburgweg is duidelijk niet wat Den Haag voor 2040 in gedachten heeft. Sterker nog, voor de Geestbrugweg wordt in het document voor 2040 ‘buskwaliteit’ aangegeven. Het nu gekozen tracé is dus slechts een tussenstap. Nadat de verbinding naar Voorburg CS succesvol afgerond is, zal ongetwijfeld de blik gericht worden op de verbinding naar Delft. Tot die tijd is een goedkope tijdelijke (10-15 jaar?) oplossing voldoende, geld investeren in een brug over de Trekvliet voor het Broekslootkadetracé is niet de bedoeling. Geld investeren voor een goede inpassing op de Binckhorstlaan en Geestbrugweg is duidelijk ook niet aan de orde.
Waarom blijft lijn 1 dan niet gewoon intact totdat die tunnel naar Delft gereed is, zult u wellicht denken. Dat is weer gerelateerd aan de Haagse plannen voor het Rijswijkseplein. Het Rijswijkseplein moet verkeersarmer worden en daar moet lijn 1 al binnen enkele jaren verlegd worden naar de Binckhorst.
Dat het Den Haag menens is met bovenstaande agenda, blijkt wel uit haar afgevaardigde in het MIRT-kernteam. In dit team zitten vertegenwoordigers van de 6 samenwerkende overheden. Waar Leidschendam-Voorburg een medewerker van haar afdeling ruimtelijke ordening afvaardigt, stuurt Den Haag een extern ingehuurde strategische topbestuurder en ex-wethouder.
Bovenstaande gang van zaken getuigt van weinig respect voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Belangen van omwonenden worden ondergeschikt gemaakt aan Haagse agenda’s. Het wordt hoog tijd dat Den Haag eens alle betrokken partijen openheid geeft over haar werkelijke agenda, niet alleen voor de komende jaren, maar ook tot 2040. Het kan niet zo zijn dat tramlijnen jarenlang in ongeschikte straten van een buurgemeente geparkeerd kunnen worden. Het is alsof je buurman gaat verbouwen en 15 jaar lang de bouwcontainer in je voortuin zet. Bovendien huurt hij ook nog een strateeg in om dit aan je te verkopen.
(Naam inzender bij redactie bekend).