Sportverenigingen in de gemeente zien het ledenaantal dalen. Bestaande leden zeggen hun lidmaatschap op; de ledenaanwas bij jeugdleden neemt af. Culturele instellingen zien een afname van het aantal bezoekers en een daling van een verkoop van abonnementen. Beide groepen hebben te kampen met financiële tekorten.
Dat heeft burgemeester Klaas Tigelaar de gemeenteraad bericht in een brief over de coronacrisis. Veel sportverenigingen en culturele instellingen denken dat de daling van het aantal leden/bezoekers niet 1-2-3 is opgeheven en nog enige tijd effect zal hebben. Tegelijkertijd meent ruim de helft dat de negatieve gevolgen binnen een jaar na het opheffen van de coronamaatregelen niet meer zichtbaar/voelbaar zijn. Nog eens 25% denkt dat dit binnen 1-3 jaar het geval zal zijn.
In februari/ maart 2021 heeft de gemeente een enquête uitgezet onder sportverenigingen, de culturele sector en maatschappelijke organisaties gehouden. Er werden 288 formulieren verzonden. Daarvan kwamen er 29 incompleet terug, 46 compleet. 74% van de geadresseerden heeft niet gereageerd ondanks twee herinneringsmails. Dit maakt de uitkomst niet representatief.
Enkele respondenten uiten hun ongenoegen over te weinig financiële ondersteuning vanuit de gemeente. Dit terwijl er geen verzoeken om huurkwijtschelding of ter dekking van exploitatietekorten afgewezen. Verschillende respondenten geven aan dat zonder de steun van de gemeente de organisatie grote tekorten had gehad. In sommige gevallen had dit, afgaande op de reacties, geleid tot sluiten/ opheffen van de organisatie.
23 respondenten gaven aan dat zij geen ondersteuning vanuit de gemeente hebben ontvangen. Uit de antwoorden is op te maken dat verschillende respondenten ook geen aanvraag hebben ingediend omdat het niet nodig was. Omdat de enquête anoniem was, is niet te achterhalen tot welke groep (sportverenigingen, culturele sector, maatschappelijke organisaties) deze respondenten behoren.
De gemeente heeft op verschillende manieren gecommuniceerd over mogelijke ondersteuning vanuit de gemeente. Toch geven 13 respondenten aan dat zij niet zijn geïnformeerd over gemeentelijke steunmaatregelen. Voor sommigen was de communicatie voldoende. Anderen vonden het lastig om informatie op de website te vinden. Ook werd de informatie vanuit de gemeente te algemeen gevonden.
Van de respondenten gaven er 35 de gemeente het cijfer 7 of hoger voor de ondersteuning die men kreeg; 21 gaven de gemeentelijke ondersteuning een 8. Uit de reacties blijkt dat de huurkwijtschelding heeft geholpen om de eerste financiële nood op te vangen.