Bestuurders van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), HTM en gemeente Den Haag hebben een overeenkomst getekend voor de instroom van de nieuwe Haagse trams. Met hun handtekening legden Marc Rosier (MRDH), Robert van Asten (wethouder Den Haag), Bruno Bruins (algemeen directeur, HTM) en Gerard Boot (financieel directeur, HTM) zich vast om 60 trams in de Haagse regio te vervangen. De ambitie is om de nieuwe trams te laten rijden vanaf 2026. Naast de aanschaf van nieuwe voertuigen moet ook de infrastructuur aangepast, onder meer in Leidschendam-Voorburg.
De nieuwe trams gaan de huidige GLT8 trams op de lijnen 1, 6 (komt in Leidschendam-Voorburg), 12 en 16 vervangen. De voertuigen die nu op deze lijnen rijden dateren van de jaren 80 en zijn aan vervanging toe. Met de nieuwe lage vloertrams wordt niet alleen de toegankelijkheid verbeterd, maar ook de capaciteit vergroot omdat deze voertuigen breder zijn. Hiervoor wordt naast de aanschaf van nieuwe voertuigen ook de infrastructuur aangepast in de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Delft en Leidschendam-Voorburg. Dit is nodig om de bredere voertuigen voldoende ruimte te geven. Tot slot worden ook de remises voor de trams aangepast aan de huidige tijd.
De nieuwe Haagse trams gaan voor Den Haag en de metropoolregio een grote kwaliteitsverbetering betekenen. Met de nieuwe, langere en bredere trams wordt het openbaar vervoer aantrekkelijker en wordt de bereikbaarheid van de metropoolregio vergroot.
Om deze ambities waar te maken investeert de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH 402,6 miljoen euro in de voertuigen, stallingen en infrastructuur. Ongeveer de helft hiervan gaat naar de aanschaf van de nieuwe trams. Hier bovenop draagt HTM 15 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag nog eens 45 miljoen euro.