Inwoners hebben afgelopen jaar 197 klachten bij de gemeente neergelegd. Daarnaast werden er 436 bezwaarschriften ingezonden. In beide categorieën was er een stijging ten opzichte van 2019. Toen ging het om 155 klachten en 418 bezwaarschriften.
Van de klachten werden er 170 (88,5 procent) informeel afgehandeld: via bemiddeling of door een gesprek. Nog eens 20 klachten werden op formele gronden niet in behandeling genomen. Formeel werden er 7 klachten behandeld; één meer dan in 2019.
De klachten gingen vooral de gemeentelijke organisatie, de wijze van bejegening en het gebrek aan professionaliteit bij de gemeente.
Van de 436 bezwaarschriften werden er 196 ingetrokken na ‘mediation’ of een wijziging van het besluit waar tegen bezwaar werd gemaakt. De bezwaarcommissie kwam tot 216 adviezen. Daarin werd 8 procent van de bezwaren gegrond verklaard, 18 procent niet ontvankelijk en 74 procent ongegrond.
De meeste bezwaren betroffen het sociaal domein: hulp voor inwoners zonder werk, ouderenzorg, gezondheidszorg, jeugdzorg, schuldhulpverlening. Bij de bezwaarcommissie lagen er eind 2020 nog 112 zaken op de plank.
De gemeente werd vorig jaar in 54 gevallen voor de rechter gedaagd door mensen wier bezwaar werd afgewezen. In 2019 liepen er 51 rechterlijke procedures.