Nieuws
Twijfel over uitvoering moties openbaar vervoer Binckhorst

Het is niet zeker dat drie moties die de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op 6 april unaniem aannam over een tram/lightrail verbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg, respectevelijk Rijswijk/Delft, worden uitgevoerd. Dat blijkt uit een publicatie op de site van de projectorganisatie https://binckhorstbereikbaar.nl/

Over de drie moties staat daar: ‘De moties zijn bij ons bekend. We kijken op dit moment of en zo ja hoe we de inhoud van de moties kunnen meenemen in de aanpak van de onderzoeken en de communicatie met de omgeving’.

De moties hielden het volgende in:

– het beeld van de huidige situatie naast of op Huygens Hofwijck mag op geen enkele wijze worden aangetast als ervoor gekozen wordt de tram/lightrail vanaf Station Voorburg door te laten rijden naar Zoetermeer,

– een tracévariant via de Jupiterkade en de Broekslootkade moet via een quick scan of anderszins aan het onderzoek naar de verbinding richting Rijswijk/Delft worden toegevoegd,

– betrokken inwoners van Leidschendam-Voorburg moeten via relevante, goed leesbare en duidelijke informatie (digitaal en schriftelijk) op de hoogte gehouden worden van het project, gedurende de hele looptijd.

Verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen heeft de drie moties omarmd. Leidschendam-Voorburg maakt met de rijksoverheid, provincie, metropoolregio en gemeente Den Haag deel uit van de projectorganisatie.

Uit het stuk blijkt verder dat er op de Binckhorst 25.000 nieuwe woningen komen. Tot nu toe werd gesproken over 5 tot 10.000.

Over het tracé via de Prinses Mariannelaan wordt opgemerkt dat de lus via Laan van Middenburg en Westeinde nodig is omdat er over een heel lang stuk maar één spoor aanwezig is, wat op één rijbaan ligt (niet in het midden). Trams zouden dan tegen het overige verkeer in moeten rijden, wat zeer gevaarlijke situaties op zou leveren.

De route via de Prinses Mariannelaan is tijdelijk: 10 tot 15 jaar. Daarna is het doortrekken van de verbinding Station Voorburg – Zoetermeer aan de orde. Dat zullen de trams niet langer via de Prinses Mariannelaan rijden.

Duidelijk wordt dat trams/lightrail per rijrichting elke tien minuten gaan rijden op het tracé Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg, dan wel Rijswijk/Delft. Dat wil zeggen 12 bewegingen per uur op elke lijn; 24 op het Voorburgse stuk van de Binckhorstlaan als gekozen wordt voor de tracés via de Prinses Mariannelaan/Geestbrugweg.

Politieke besluitvorming vindt naar verwachting begin 2022 plaats, zo wordt gemeld, ‘onder voorbehoud van mogelijk aanvullend onderzoek naar extra tracés’. Voor alle tracés en varianten worden de (omgevings)effecten in beeld gebracht in de milieueffectenonderzoeken. Het gaat dan onder meer over geluid, natuur, archeologie, bodem, trillingen, verkeersveiligheid, water, verkeer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com