De gelden die ondernemers uitspaarden door een halvering van de reclamebelasting, zijn gebruikt voor de promotie van de winkelgebieden. Daarbij gaat het om drie zaken zo heeft wethouder Astrid van Eekelen bekend gemaakt:
– Decoratie van het winkelgebied zoals het ophangen en verwijderen van de kerstversiering. Ook de plaatsing en het onderhoud van bijvoorbeeld planten- en bloembakken valt hieronder,
– Communicatie. Er zijn campagnes ingezet als ‘Support Your Locals’ en ‘Wees Loyaal Shop Lokaal’. Hierbij zijn advertenties en borden ingezet. Zo is er een voucheractie ingezet om met name nieuwe bewoners van de Binckhorst te wijzen op de winkels in Voorburg. Via communicatiemiddelen, zoals banners, zijn inwoners opgeroepen lokaal te winkelen en zijn zij gewezen op zaken als click & collect en afhaal-mogelijkheden bij de plaatselijke horeca,
– Evenementen. Te denken valt hier bijvoorbeeld aan een online modeshow met livestream in samenwerking met Support Your Locals. Er is onder meer geld gestoken in het maken van filmpjes die via de sociale media zijn verspreid.
Ook marktkooplieden zijn geholpen. De ondernemers die per kwartaal betalen zijn gecompenseerd door de gemeente. In totaal hebben zij bijna 4200 ontvangen voor dagen dat zij niet op de markt aanwezig mochten zijn van de coronamaatregelen.