Mening
Blog: Mall

The Mall of the Netherlands is er. De gemeente heeft zich binnenstebuiten gekeerd om het winkelcentrum gerealiseerd te krijgen. En nu het klaar is worden potentiële klanten/bezoekers opgeroepen er toch vooral niet te komen.

Volkomen onlogisch maar toch gebeurt het. En dat terwijl het hier gaat om een typisch geval van ‘eigen schuld, dikke bult’.

Op 23 september 1971 ging Leidsenhage open: een deels overdekt winkelcentrum met 75.500 vierkante meter oppervlak, 170 winkels en 3000 parkeerplaatsen. Niets mis mee. Begin 2014 besloten de nieuwe eigenaar Unibail Rodamco en de gemeente echter dat het anders moest. Het moest groter, mooier, luxer.

De Mall of the Netherlands werd geboren: bijna 118.000 vierkante meter groot, 280 ondernemingen, ruim 3800 parkeerplaatsen. Goed voor 12 miljoen bezoekers per jaar; vijf miljoen meer dan Leidsenhage ooit trok.

De vraag of zoiets wel paste tussen de woonwijken werd eigenlijk niet gesteld. Wél werd meteen vastgelegd dat er aan het straatbeeld rond Leidsenhage/Mall niets zou veranderen. Een miskleun qua verkeersmanagement want je kunt niet verwachten dat vijf miljoen extra mensen allemaal met openbaar vervoer en/of de fiets komen.

In de euforie lette daar echter niemand op. Voor een benodigde wijziging van het bestemmingsplan werden wel berekeningen gemaakt over de verkeersaantrekkende werking van de Mall maar dat gebeurde met een oud model en met 2020 als richtjaar; een jaar waarin de Mall nog helemaal niet open was.

In 2019 maakte Rijkswaterstaat weliswaar nieuwe verkeersberekeningen maar die betroffen alleen het effect van werken aan de N14 en de kruisingen Mgr. Van Steelaan/Heuvelweg en Prins Bernhardlaan/Noordsingel. Kruisingen die voor Mall-verkeer cruciaal zijn. Maar met het winkelcentrum werd in de cijfers geen rekening gehouden.

Sinds medio maart is de Mall open. Kort daarop greep de gemeente vanwege de drukte al in. Onder andere door een sluiting van de parkeergarages te gelasten. Een maatregel die in het eerste weekeinde van mei werd herhaald.

Het effect was er naar: verkeerschaos rondom de Mall (met effecten tot op de Westvlietweg aan toe); parkeeroverlast in alle omliggende wijken. Tot woede van de bewoners daar.

Al geruime tijd schermen B&W met ‘maatregelen’ zoals parkeren bij het ADO-station (met pendelbus of tram 19 als verbinding naar de Mall), parkeren in de garage van ziekenhuis Antoniushove, blauwe zone’s in omliggende wijken, shuttle tussen Station Mariahoeve en Mall.

Het is echter bij ‘papier’ gebleven; er is niets van gerealiseerd. En nu zijn de rapen gaar. Als nieuwste ‘oplossingen’ wordt nu nagedacht aan meer handhavers, meer verkeersregelaars, een betere afstelling van verkeerslichten en een operationeel mobiliteitscentrum (OMC).

Het komt neer op pappen en nathouden. De Mall is te groot, trekt te veel klanten/bezoekers die met de eigen auto komen en het omliggende wegennet kan die toestroom gewoon niet aan. En dan te bedenken dat de N14-werken vanaf 2025 tot 2028 voor nog veel meer ellende gaan zorgen. Waarbij de Mall ook nog eens wil groeien naar 14 miljoen klanten/bezoekers per jaar.

De Mall is een planologische miskleun van de bovenste plank. Net als de ombouw van het Damcentrum in Leidschendam dat was/is. Je kunt als gemeente wel mee willen in de vaart der volkeren maar als je daar de noodzakelijke eigenschappen (lees ruimte) niet voor hebt, eindigt het in een catastrofe.

Zoals bij de Mall. Benieuwd wanneer de eigenaar bij de gemeente een schadeclaim gaat indienen vanwege misgelopen klanten/bezoekers/omzet.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter