Nieuws
Verkeerschaos rond Mall: verkeerslichten de schuld

De verkeerschaos rond de Mall op Tweede Pinksterdag is veroorzaakt door de uitstroom van parkeerterrein 1 en 2 aan de Heuvelweg ‘en de verkeerslichten konden dit niet adequaat verwerken, waardoor de wegen rond de Mall vastliepen’. Dat heeft wethouder Astrid van Eekelen de gemeenteraad laten weten in een analyse over de verkeersdruk richting en rond de Mall op 2e Pinksterdag. Daar was door VVD-gemeenteraadslid Bart Eleveld om gevraagd.

Behalve de verkeerslichten speelden de volgende zaken volgens de wethouder een rol:

= Vanwege de coronamaatregelen waren er weinig alternatieven voor mensen om naar toe te gaan; de Mall is nieuw en zo populaire bestemming,

=slecht weer en de traditie om op 2e Pinksterdag te shoppen zorgde ervoor dat veel mensen naar de Mall kwamen,

=Op 2e Pinksterdag was het in heel Nederland extreem druk bij shopping en winkelcentra.

De maatregelen die werden genomen zijn:

=Actief parkeermanagement met als resultaat een zo goed mogelijke bezetting van de parkeergarages,

=Verkeersregelaars hebben ingegrepen om de uitstroom van parkeerterrein 1 en 2 te verbeteren,

=In en rond de Mall extra inzet van handhavers (boa’s),

=Inzet van tekstkarren door de gemeente,

=RegioDesk heeft maatregelen genomen om de doorstroming te verbeteren. Regiodesk overziet het gehele wegennet in ZuidHolland. De informatie van de vier verkeerscentrales in Zuid-Holland komt hier samen. Zodra er dreigende hinder is waar meerdere verkeerscentrales bij betrokken zijn, coördineert de Regiodesk de inzet van alle maatregelen.

Op de vraag welke maatregelen een volgende keer nog extra ingezet kunnen worden bij drukte reageert de wethouder:

=Een gecoördineerde inzet van parkeermanagement, verkeersmanagement RegioDesk plus verkeersregelaars,

=Inzetten tekstkarren Rijkswaterstaat op N14,

=Directe lijn naar RegioDesk,

=Informeren van bezoekers en weggebruikers over verkeerssituatie via social media en navigatie,

=Parkeermanagement faciliteren met ‘groene golven’ om zo de in- en uitstroom te versnellen,

=Verbeterde bewegwijzering; zowel borden als digitale informatiepanelen langs de weg, en een eenduidige parkeerroute met dynamische parkeerverwijzing,

=Diverse communicatiedoelgroepen actueel informeren zodat weggebruikers, Mall-bezoekers en omwonenden beter weten wat de situatie is, wat we er aan doen en hoe lang het nog duurt.

Op grond van de chaos op Tweede Pinksterdag trekt de wethouder de volgende lessen:

=Weggebruikers en navigatiesystemen kunnen de nieuwe parkeerroute niet vinden omdat ze werken met het oude parkeeradres van de Mall (Voor Waze en Google is dit inmiddels aangepast),

=Proactief het gecoördineerd inzetten van parkeermanagement, verkeerslichten en Rijkswaterstaat, aangevuld met de juiste en gecoördineerde inzet van verkeersregelaars.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter