Nieuws
Verkeersgegevens Mall bijna tien jaar oud

De gemeente werkt met verkeersgegevens over de Mall die bijna tien jaar oud zijn. Het gaat om een verkeersprognose uit 2011 en parkeernormen uit 2012. Aan de verkeersprognose zijn wel een onderzoek uit 2013 en tellingen uit 2014 toegevoegd.

Dat blijkt uit het rapport ‘Integrale herontwikkeling winkelcentrum Leidsenhage; verkeer en parkeren’ dat bureau Goudappel Coffeng in juni 2015 voor de gemeente produceerde. Destijds werd er nog van uitgegaan dat het nieuwe Leidsenhage (Mall) in 2017 open zou gaan.

Verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen heeft het rapport naar de gemeenteraad gezonden. Afgelopen donderdag maakte zij in de gemeenteraad bekend nieuwe verkeersmetingen te laten doen in de komende maanden. Dit naar aanleiding van de verkeerschaos rond de Mall op Tweede Pinksterdag.

Goudappel Coffeng berekende dat het aantal parkeerplekken bij het winkelcentrum van 2800 naar 4000 moest als de winkeloppervlakte toenam van 75.000 vierkante meter (Leidsenhage oud) naar 112.000 vierkante meter.

Het bureau zag vooral verkeerstoenamen op de Heuvelweg (stuk N14-Sperwerlaan), Burgemeester Banninglaan, de N14 Spoortunnel en de JS Bachlaan. Per twee uur gemeten in een doordeweekse avondspits was die toename respectievelijk 1100, 350 tot 650, 400 en 300 auto’s. Aparte metingen voor de zaterdagen of weekeinden deed Goudappel Coffeng niet.

In 2015 stelde Goudappel Coffeng dat de ‘maatgevende’ kruispunten Noordsingel/Banninglaan, Heuvelweg/Banninglaan, Heuvelweg/Lavendel en Heuvelweg/Weigelia voldoende capaciteit hadden om het extra verkeer op te vangen. De wegvakken rond het winkelcentrum hadden ook voldoende capaciteit om het verkeer goed af te wikkelen.

De kruising Noordsingel/Liguster zat wel bijna aan zijn maximum maar maatregelen werden niet aanbevolen. Ook een parkeergarage aan de Banninglaan werd geen probleem geacht. Het effect van het winkelcentrum op het verkeer op de N14 werd ‘zeer beperkt’ genoemd. Als toekomstige knelpunten werden alleen de gelijkvloerse kruisingen bestempeld.

Goudappel Coffeng sprak wel over een dynamisch parkeer verwijssysteem dat er diende te komen. Ook kon er iets gedaan worden aan de afstelling van verkeerslichten (cycli van 90 of 120 seconden).

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter