Mening
Blog: Op herhaling

Er komt een nieuwe afweging van het tracé voor een tram dan wel lightrail die moet gaan rijden tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg dan wel Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk, Delft.

Dat hebben de rijksoverheid, de provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), B&W van Den Haag en B&W van Leidschendam-Voorburg bekend gemaakt.

Tot nu toe werd er feitelijk gewerkt met één tracé: Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse voor het stuk Den Haag CS – Station Voorburg en Lekstraat, Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg voor het deel Den Haag CS – Rijswijk/Delft.

In 2018 werden beide tracés al vastgelegd tijdens een zogenoemd ‘directeurenoverleg’; een beraad van topambtenaren uit twee Haagse ministeries (Binnenlandse Zaken en Infrastructuur), provincie, metropoolregio en Den Haag. Leidschendam-Voorburg en Rijswijk waren er niet bij betrokken. Hun belangen moesten door de vertegenwoordiger van de metropoolregio behartigd worden. Maar die keek de andere kant op.

Er lagen destijds wel wat alternatieve routes op tafel maar die werden snel naar de prullenbak verwezen. Voornaamste argument: nieuwe woningbouw is gepland langs de Binckhorstlaan en Maanweg. Dus daar moet de tram dan wel lightrail gaan rijden; dicht bij de potentiële klanten.

Dat er feitelijk al een gekozen tracé was, werd voor de buitenwacht altijd verzwegen. Wie er naar vroeg kreeg te horen dat er nog geen keuze was gemaakt. Het ging hoogstens om een ‘voorkeur’ waarvoor in de bebouwingsplannen voor de Binckhorst alleen ‘een reservering’ was opgenomen.

Dat de ‘keuzevrijheid’ in de praktijk beperkt was tot soort vervoer (bus, tram, lightrail), ligging van de baan en de haltes, hielden de betrokken partijen verborgen. Degenen die de tegenspraak toch publiekelijk aan de kaak stelden, werd met juridische stappen gedreigd. Zoals Vlietnieuws.

Pas door de Notitie reikwijdte en detailniveau (NRD) werd voor het grote publiek duidelijk waar het nu écht om ging. En begon het bij de politici in Leidschendam-Voorburg, alsmede de inwoners van Voorburg-West te dagen wat er allemaal op hen af kwam.

Een potentiële aantasting van scouting Livingstone Miriam, Opa’s veldje, het Stationsplein Voorburg (uitbreiding bovengronds station) en Huygens Hofwijck (als de lightrail richting Zoetermeer gaat rijden) alsmede een tram/lightrailhelling op ooghoogte voor de ramen van de bewoners van de Binckhorstlaan in Voorburg-West.

De protesten waren niet van de lucht. De gemeenteraad nam een vijftal moties aan om het gevaar te keren. Kernpunt daarbij: als het project dan niet meer te stoppen is (en dat is het niet gezien de grote belangen die ermee gemoeid zijn) laat de tram/lightrail een andere route volgen.

Bijvoorbeeld Binckhorstlaan, Zonweg, rails NS naar Station Voorburg. Of Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, oude tramlijn 10 naar Station Voorburg. Richting Rijswijk via Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade, Haagweg. En straks vanuit Station Voorburg ondergronds naar Zoetermeer.

Het nadenken over deze varianten bracht de lacunes in de besluitvorming tot nu toe aan het licht. Waarom bepaalde keuzes wel en niet zijn gemaakt, viel niet meer na te gaan. Lees: welke belangen werden er nu echt gediend. Om nog maar te zwijgen over het ontbreken van de stem van Leidschendam-Voorburg en Rijswijk bij de besluitvorming, en inspraak door bewoners van beide gemeenten.

De nieuwe afweging die nu start moet al die manco’s opheffen. Met terugwerkende kracht. Waarbij het wel de vraag is of er inhoudelijk echt iets zal veranderen. Het streven om nog voor de zomer (die start formeel 21 juni) duidelijkheid te geven, het ergste doet vrezen. Is het geen doekje voor het bloeden om de morrende inwoners en politici in Leidschendam-Voorburg en Rijswijk tevreden te stellen?

Dat het inzicht bij de betrokken partijen nu is ontstaan dat ze toch een gebaar moesten maken, is op zich niet verwonderlijk. Er komen in maart 2022 gemeenteraadsverkiezingen aan. Over enkele maanden start de campagne en politici willen herkozen worden.

Er was bovendien ruimte om wat vertraging bij het project – een pas op de plaats – voor lief te nemen. De coronacrisis heeft gevolgen voor de bouw van bedrijven, kantoren, voorzieningen en woningen. Ook op de Binckhorst. En de Haagse gemeenteraad wil ook nog eens goed naar alle voornemens kijken.

De vraag naar openbaar vervoer is weggezakt. Het vervoer zelf zit in financiële penarie. Grootschalig investeren ligt dan niet direct voor de hand. Dan is er nog de stikstofproblematiek die de bouw dwars zit. En moeten er op de Binckhorst nog wat vervuilende bedrijven weg.

Kortom: er staat allemaal wat minder tijdsdruk op. Dan kun je dus als verantwoordelijke partijen een gebaar maken. Groot (er verandert echt iets) of klein (windowdressing), dat moet nog blijken. Voor nu staat het in elk geval aardig.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter