Nieuws
Ontvangers zorg/ondersteuning gemeente tevredener

Negentig procent van degenen die in 2020 van de gemeente zorg dan wel ondersteuning kregen dat men zich daardoor beter kon redden; acht procent meer dan in 2019. 85 procent stelde door de zorg/ondersteuning beter in staat te zijn te doen wat men wilde (+ 7 procent). 82 procent gaf aan dat door de zorg/ondersteuning de kwaliteit van het leven was toegenomen (+ 3 procent).

Dat is gebleken uit een onderzoek dat ZorgfocuZ in opdracht van de gemeente deed onder 1694 inwoners die zorg dan wel ondersteuning kregen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Van de 1694 inwoners vulden er 501 de vragenlijst in.

De zorg/steun was van goede kwaliteit stelde 86 procent (+ 9 procent); de zorg/steun paste bij mijn hulpvraag kreeg van 88 procent een bevestigend antwoord (+ 8 procent). Van degenen die zorg/steun nodig hadden wist 80 procent waar men die bij de gemeente moest aanvragen (+ 7 procent). Men werd snel geholpen (77 procent, + 8 procent), men voelde zich serieus genomen (89 procent, + 5 procent) en er werd samen naar een oplossing gezocht (82 procent, + 3 procent).

Verantwoordelijk wethouder Floor Kist concludeert dat de gemeente er steeds beter in slaagt om de Wmo-ondersteuning af te stemmen op de behoeften van inwoners. Investeringen in motiverende communicatie, extra inzet bij oplopende meldingen, een betere beheersing van de doorlooptijd van meldingen alsmede een verbeterde naleving van de contractuele kwaliteitsafspraken met zorgaanbieders en leveranciers, hebben daarbij hun vruchten afgeworpen, aldus Kist.

Op onderdelen ziet hij nog verbetermogelijkheden. ‘Te denken valt hierbij aan een zorgvuldigere communicatie en duidelijkere informatieverstrekking. Deelnemers (aan het onderzoek, red.) lieten weten dat zij graag meer tijd voor het gesprek hadden gekregen. Zij hadden langer stil willen staan bij mogelijke oplossingen en meer in willen gaan op hun situatie. Ook moet men er alert op zijn dat de verstrekte informatie goed is overgekomen en dat er in het gesprek tegemoet is gekomen aan de behoefte van de inwoner’.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter