Nieuws
U zegt het maar: Waarom is deze openbaar vervoerverbinding nodig?

‘Waarom woningbouw in de Binckhorst?

In het zuidelijk deel van de Randstad is een grote behoefte aan nieuwe woningen en werkgelegenheid. In totaal moet er in deze regio tot 2040 ruimte worden gevonden voor circa 250.000 nieuwe woningen, waarvan 170.000 binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag langs de spoorlijn Leiden Dordrecht. Vooral in de grote steden is de vraag naar nieuwe woningen groot. In regionaal verband zijn daarom afspraken gemaakt over de verdeling van deze woningen, waarbij Rotterdam en Den Haag ieder ca. 50.000 nieuwe woningen moeten bouwen. De extra woningen worden vooral in het gebied Central Innovation District (CID)-Binckhorst gebouwd om zo het kostbare groen in de regio te kunnen koesteren. Tot 2040 komen er in het CID en de Binckhorst zo’n 25.000 woningen bij, waarvan minimaal 5.000 in de Binckhorst en op termijn mogelijk 10.000 tot 15.000 extra woningen.

Waarom investeren in bereikbaarheid?

Het bestaande openbaar vervoer netwerk voldoet op de langere termijn niet meer om de regio goed bereikbaar te houden. Daarom is de Schaalsprong voor het OV bedacht, dit is een groter plan voor verstedelijking en openbaar vervoer in de regio. De extra inwoners zorgen voor extra verplaatsingen. De eerdere effectstudies uit 2018 en 2019 laten zien dat er enkele problemen ontstaan als er niets wordt gedaan.

Het autoverkeer in Den Haag neemt tot 2040 met ongeveer 15% toe, en het aantal files neemt toe met ongeveer 25-30%. De vertraging door files groeit nog harder. De problemen met files o.a. A4 Prins Clausplein – knooppunt Ypenburg verergeren, en er ontstaan nieuwe knelpunten op de weg. De luchtkwaliteit en leefbaarheid in CID-Binckhorst, Leidschendam- Voorburg en Rijswijk komt verder onder druk te staan door nog meer autoverkeer. Bestaande problemen op het spoor, in de tramtunnel en daar waar tramlijnen het Rijswijkseplein kruisen blijven bestaan of worden erger.

Waarom een HOV oplossing?

Beter openbaar vervoer en uitbreiding van fiets- en looproutes maken het gebied voor de lange termijn leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar. Zo is het prettig om er te wonen, werken en verblijven. Met beter openbaar vervoer en betere fiets- en looproutes kan het aantal auto’s in het gebied omlaag, worden knelpunten in en om het gebied voorkomen en opgelost en kan er worden geïnvesteerd in een groene openbare ruimte van hoge kwaliteit. Bedoeling is dat vooral ingezet wordt op schone en ruimte-efficiënte vormen van mobiliteit, zoals o.a. lopen, fietsen, OV en smart mobility. Om de beperkte grond in de stad goed te benutten worden veel minder parkeerplaatsen dan woningen aangelegd in het gebied. Wel moeten er dus goede alternatieven worden geboden. Al deze maatregelen samen leiden tot een zogenaamde mobiliteitstransitie: mensen gaan zich op andere manieren verplaatsen.

Een snelle, frequente OV-verbinding (HOV) vanaf Den Haag Centraal over de Binckhorst naar station Voorburg en via Rijswijk naar Delft is nodig om de woningbouwopgave mogelijk te maken en de regio ook op lange termijn bereikbaar te houden. De HOV-verbinding biedt een oplossing voor de inwoners van CID-Binckhorst, maar kan er ook aan bijdragen dat het wegennet in de gemeenten Voorburg en Rijswijk in de toekomst niet extra wordt belast. Daarnaast draagt de HOV-verbinding bij aan het verminderen van het knelpunt in het tramnetwerk bij het Rijswijkseplein

Door deze nieuwe verbinding ontstaat er een aantrekkelijke snelle en comfortabele reismogelijkheid voor verschillende groepen: Bewoners vanuit CID-Binckhorst die naar Den Haag Centraal, Voorburg, Rijswijk en verder willen reizen; Bewoners van Rijswijk en Voorburg die gebruik maken van de voorzieningen in de Binckhorst of het centrum van Den Haag; Bewoners van Voorburg en Rijswijk en van de regio die in CID, de Binckhorst of het centrum van Den Haag werken; Overige bezoekers in de Binckhorst die vanuit (buiten) de regio komen; Overige bezoekers in Voorburg, Rijswijk en verder die vanuit de Binckhorst komen.

Feiten

Het CID en de Binckhorst samen bevatten momenteel ongeveer 37.000 woningen en 85.000 banen. Verreweg het grootste deel van de huidige woningen ligt in het CID en niet in de Binckhorst. Dit resulteert dagelijks (basisjaar 2019) in ongeveer 522.000 verplaatsingen van, naar of binnen het gebied. Deze verplaatsingen worden voor 44% met de auto uitgevoerd, 25% met het OV en 31% met de fiets.

De huidige Binckhorst is dun bevolkt en bevat vooral industrie en bedrijvenpanden. Een snelle, frequente OV-verbinding is tot nu toe dan ook nog niet nodig geweest. Momenteel wordt het gebied ontsloten met de trein via station Voorburg en HS en met buslijnen 26 en 28. De belangrijke verkeersaders zijn de Rotterdamsebaan, Binckhorstlaan en de Rijswijkseweg. De fietsinfrastructuur binnen het gebied is vooral aangelegd langs deze wegen’.

(Binckhorst Bereikbaar)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter