Mening
Blog: Doekje voor het bloeden

Het bericht leek te mooi om waar te zijn. Rijksoverheid, provincie, metropoolregio, B&W van Den Haag en B&W van Leidschendam-Voorburg hebben besloten de hele procedure om te komen tot een tracé voor een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg alsmede Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk nog eens over te doen.

Het besluit daartoe was op 2 juni in een gezamenlijk beraad gevallen. Een paar dagen later werd het bekend. Alle tracés die op tafel lagen werden heroverwogen, zo luidde de boodschap. Reden? Het was volstrekt onduidelijk op grond waarvan in het verleden voor, of juist tégen, een bepaald tracé was gekozen.

Het leek goed nieuws voor alle mensen die bedenkingen hebben bij de tracés die er lagen. De route Binckhorstlaan – Maanweg bijvoorbeeld, maar ook Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan – Geestbrugweg. De voorkeurstracés ook al werd er, dankzij zware politieke druk vanuit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk en door toedoen van protesterende inwoners, ook nog wel naar drie alternatieven gekeken. Via de Zonweg of de Prinses Mariannelaan (oude tramlijn 10) naar Station Voorburg of langs de Jupiterkade/Broekslootkade naar Rijswijk.

Inmiddels is duidelijk wat de échte inhoud is van de heroverweging. Vanaf de Lekstraat/Binckhorstlaan is gewoon elke zijstraat als alternatief tracé bestempeld: richting Station Voorburg en Rijswijk. En wordt er net gedaan of daar bloedserieus onderzoek naar wordt gedaan. Onderzoek dat, let wel, voor 12 juli moet zijn afgerond want dan willen Rijksoverheid, provincie, metropoolregio en de B&W’s van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk gaan uitmaken welke routes er afvallen.

Nu is veel mogelijk maar binnen 40 dagen twintig tracés op ruimtelijke inpassing en technische complexiteit afwegen, waarbij het ook nog eens gaat over drie mogelijke vormen van vervoer (bus, tram, lightrail) is onmogelijk. Dat betekent dat het een exercitie voor de bühne is: een show.

De betrokken overheden moesten iets bedenken toen juristen aangaven dat nergens was vastgelegd hoe eerdere keuzes tot stand waren gekomen. Kortom: een gang naar de rechter zou voor iemand die problemen had met tracé A of B, best lonend kunnen zijn. Dus moest er een list worden verzonnen.

De list is dus een nieuwe afweging van elke route die maar denkbaar is. Om ‘safe’ te zijn. Ongetwijfeld zal het nu allemaal tot in de punt en komma worden vastgelegd. Mocht er straks toch nog iemand zin hebben in een juridische procedure.

Is het een serieus geheel? Die indruk moet het maken, maar is het in feite niet. Gebruik maken van het normale spoor tussen Den Haag CS en Station Voorburg hebben NS en Prorail al uitgesloten. Varianten die de Trekvliet of de Binckhorsthaven oversteken kosten, door de nodige bruggenbouw, een godsvermogen. Datzelfde geldt voor de idee ‘alles ondergronds’.

Op het lijstje staan nu ook tracés die dwars door gebouwen gaan, of door woonwijken waar er helemaal geen ruimte is voor een vrije bus-, tram of lightrailbaan. Zo is er minstens 25 meter nodig door stoepen, fietsstroken, rijbanen en de baan voor het vervoer. En die ruimte is er meestal helemaal niet.

De busvariant is eerder al op een zijspoor geschoven: te langzaam, te weinig capaciteit. Voor tram en lightrail zijn ruime bochten nodig. Bij stapvoets rijden is 25 meter boogstraal vereist; bij 30 kilometer per uur is dat zelfs 100 meter. Dat is dus niet inpasbaar in bestaande woonstraten. Daar komt bij dat B&W van Den Haag exclusief inzetten op lightrail. Dus ook geen tramvariant.

Dat weten ze bij het Projectteam Binckhorst Bereikbaar, dat alle tracés nu moet beoordelen, ook. Net zo goed als men weet hoe vrijer de baan voor bus, tram of lightrail ligt, hoe beter er gescoord wordt om het doel te bereiken: reizigers trekken om zo woningbouw op de Binckhorst mogelijk te maken en tegelijk knelpunten op Rijswijkseplein, Binckhorstlaan en andere hoofdwegen (allemaal Haagse belangen!) te beperken.

Voeg daarbij dat de initiatiefnemers zo veel mogelijk gebruik willen maken van een reeds langs de Binckhorstlaan reserveerde strook voor een vrije bus-, tram- of lightrailbaan, en het plaatje lijkt duidelijk. Na de afweging die nu gaande is, liggen weer de oorspronkelijk gekozen tracés op tafel als de meest kansrijke.

Zo heeft de hele operatie veel weg van het aanbieden van een doekje voor het bloeden. Bedoeld om lokale politici en inwoners tot bedaren te brengen met de boodschap ‘We hebben er echt heel serieus naar gekeken maar er is echt geen andere optie’.

B&W van Rijswijk hebben de partners in het proces recent gevraagd nut en noodzaak van de hoogwaardige openbaar vervoerverbinding ‘aan te tonen’. Ook dat zou op 12 juli moeten gebeuren. Wedden dat ook daarover in het verleden niets is vastgelegd? Afwachten met welke ‘smoes’ er om dit probleem heen gedraaid wordt.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter