Nieuws
Strand- en boulevardmanager: ‘Ik ben een verbinder’

In een laaggelegen land als Nederland is de strijd tegen het water al eeuwenoud en tegelijkertijd nog steeds actueel. Dat wij droge voeten houden, is zeker geen zekerheid. Daar mogen we de helden van het programma Kustlijnzorg voor bedanken. Peggy Ten Hoopen is zo iemand. Zij is strand- & boulevardmanager Scheveningen. Peggy brengt verschillende partijen bij elkaar op en aan het strand van Scheveningen. Ze zorgt ervoor dat iedereen weet waar ze aan toe zijn; van ondernemers tot lokale en landelijke samenwerkingspartners.

Kun je iets vertellen over jouw rol bij de gemeente Den Haag?

,,Ik ben 10 jaar werkzaam bij de gemeente Den Haag. Eerst in verschillende beleidsfuncties, maar 2,5 jaar geleden vond ik een nieuwe uitdaging als strand- en boulevardmanager ‘op’ Scheveningen (want zo zeggen ze dat hier). Ik wilde minder in de vergaderzaal zitten en meer naar buiten, tussen de partijen staan. Scheveningen is onderdeel van gemeente Den Haag, maar het voelt als een (vissers)dorp. Je moet de mensen echt leren kennen. Inmiddels ben ik behoorlijk bekend met en bij de diverse partijen.”

Wat waren jouw doelen toen je begon?

,,Ik wilde zo snel mogelijk een netwerk opbouwen. Ik ben een verbinder. Toen ik hier begon stortte ik me ook al snel op dat onderdeel van het werk. Ik fietste met een briefje namen en een kaart in mijn hand het strand over, langs elk strandpaviljoen. Zo ontmoette ik veel ondernemers die werkzaam zijn op het strand. Ik legde hier de basis voor het samenbrengen van alle partijen aan de boulevard, op het strand en op het water, waar ook Rijkswaterstaat onderdeel van uitmaakt.

Daarnaast zijn duurzaamheid en een schoon strand voor mij belangrijke pijlers. Het strand moet de aandacht krijgen die het verdient. Stel je voor: we hebben kilometers strand. Om dat hele stuk schoon te houden heb je een hoop mensen nodig. Het is een combinatie van het opvoeden en bewust maken van strandbezoekers, en het efficiënt inzetten op capaciteit van afvalbakken en de ‘beachcleaners’. Dit zijn de mensen die elke dag het strand schoonmaken en de prullenbakken legen. Zij zijn voor een schoon strand echte helden.”

Hoe is de samenwerking met Rijkswaterstaat?

,,Die is vaak heel goed. Al krijg je soms wel te maken met tegengestelde belangen. Deze moet je dan samen zien op te lossen. Neem de zandsuppletie eind 2019. Het strandseizoen is voor veel Scheveningse ondernemers van levensbelang. De landelijke planning voor zandsuppleties sluit hier niet altijd op aan.

Toen er 1,5 jaar geleden suppleties gepland werden, was het de zaak om heel goed samen te kijken naar de mogelijkheden in de planning. Waar dat kon, verplaatsten we de werkzaamheden tot aan het einde of zelfs na het strandseizoen. Om dit in goede banen te leiden, stelden we samen een plan op. Met onder andere informatieavonden waarbij we samen met Rijkswaterstaat belanghebbenden uitnodigden om te vertellen wat we aan het doen waren.”

Wat waren de grootste veranderingen in coronatijd?

,,We zien meer bezoekers op het strand. Het strandseizoen wordt ook steeds langer. Mensen grijpen elke kans aan om even lekker naar buiten te gaan. Het strand is hierbij favoriet. Wat ik persoonlijk merk is dat je niet meer je reguliere fysieke overleggen hebt. Iedereen werkt thuis. Dat is voor een strandmanager heel vreemd. Wij horen buiten te zijn.”

Hoe houden we het strand veilig en fijn in de nabije toekomst?

,,Ik geloof heel erg in learn and act by doing: ervaringen meenemen en gebruiken in de toekomst. Met duidelijke regels en duidelijke communicatie. Waarbij fouten maken niet erg is, als je maar open met elkaar in gesprek blijft gaan en ervan leert. Als iedereen weet waar hij aan toe is, kunnen we alle stranden veilig, schoon én leuk houden. Daar ga ik voor.” (tekst en foto Rijkswaterstaat)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter