Nieuws
Opvoedrobot Luna helpt ouder met verstandelijke beperking

Hoe kan een opvoedrobot ouders met een verstandelijke beperking en begeleiders helpen? Die vraag staat centraal in het innovatieprogramma ZorgTech waarin de MRDH, provincie Zuid-Holland, TNO, InnovationQuarter en Medical Delta financieel en inhoudelijk samenwerken.

Gezinnen waarvan één of beide ouders een verstandelijke beperking hebben, staan voor veel uitdagingen. Ouders geven aan last te hebben van opvoedstress en vinden hulpverlening vaak moeilijk bereikbaar. De ontwerpers onderzoeken verschillende manieren waarop de opvoedrobot Luna thuis kan functioneren, als een buddy die activeert, structureert en ondersteunt in het dagelijks gezinsleven. Luna kan waarnemingen doen via sensoren of input op de tablet. Op basis daarvan geeft ze reminders, uitleg en instructies, zoals bij etenstijd of het opruimen van speelgoed.

Robots en zorg zijn een bijzondere combinatie. Mark Vervuurt, psycholoog/orthopedagoog, reageert na gesprekken met ouders: ,,Een robot oordeelt niet, is vrij van emoties en kan ouders mogelijk meer autonomie geven. Dit zijn aanvullende eigenschappen waarmee de robot bijdraagt aan de kwaliteit van het gezinsleven.” Ook de ouders zelf zijn enthousiast en geven aan dat het een verrijking kan zijn binnen hun gezin en de ondersteuning die ze krijgen.

Luna is nog geen kant-en-klare robot. De ontwikkelaars willen de robot in de praktijk verder ontwikkelen met de gebruikers. In de huidige testversie is Luna een zogenaamde tafelrobot: een lijfje van zo’n 30 centimeter hoog, zonder armen of benen, met een tablet in de buik en een tablet als gezicht. Je zet haar makkelijk neer op de keukentafel, het aanrecht of de commode.

De ontwerpers onderzoeken verschillende manieren waarop Luna thuis kan functioneren, als een buddy die activeert, structureert en ondersteunt in het dagelijks gezinsleven. Renate, ontwerper van Luna: ,,De opvoedrobot kan bijvoorbeeld waarnemingen doen via sensoren of input op de tablet. Op basis daarvan geeft ze reminders, uitleg en instructies, zoals bij etenstijd of het opruimen van speelgoed. Of door een grapje te maken of muziek te spelen als dit ouders helpt. Hiermee blijft de regie volledig bij de ouders zelf.” Dat kan de drempel tot het aannemen van ondersteuning verlagen, en het gevoel van betrokkenheid en autonomie versterken, zo blijkt uit de pilot. (foto MRDH)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter