Nieuws
Erkenning: wegen rond Mall kunnen het niet aan

‘Reeds bij de locatiekeuze voor de Mall had moeten worden meegewogen dat de verkeerscapaciteit van de toevoerwegen en de verwachte verkeersstromen al aan hun grens zaten’.

Dat heeft de projectleider Taskforce mobility Mall, Jan Bosma, te kennen gegeven bij twee bijeenkomsten met vertegenwoordigers van de Verenigingen van Eigenaren (VvE) van wooncomplexen in de wijken rondom de Mall. Daarbij was ook wethouder Astrid van Eekelen aanwezig.

De Taskforce is door de gemeente opgezet. Ook Rijkswaterstaat, URW (eigenaar Mall) en Bereik! (samenwerkingsplatform voor regionale bereikbaarheidsvraagstukken in Zuid-Holland) zitten er in.

De bijeenkomsten vonden plaats naar aanleiding van de verkeerschaos die op diverse drukke momenten rondom de Mall ontstond, zoals op Tweede Pinksterdag.

Bij de planning van de Mall hield de gemeente altijd vol dat de omliggende wegen genoeg capaciteit hadden om het extra autoverkeer van Mall-bezoekers op te vangen. Er werd ook besloten niets aan de betrokken wegen te doen.

Dat standpunt is sindsdien niet veranderd, ondanks de files die op de wegen rondom de Mall regelmatig ontstaan. Files die er ook voor zorgen dat het verkeer elders in de gemeente vast komt te zitten.

Over de ‘verkeersinfarct’ op Tweede Pinksterdag stelde de projectleider volgens een verslag van de bijeenkomsten: ‘Dit had te maken met het slechte weer op die dag en het versoepelen van de coronamaatregelen. Bewoners vinden dat de ernstige hinder voor de omgeving niet alleen de omgeving rond de Mall betrof, maar de totale gemeente’.

‘Het dichtgooien van een aantal parkeergarages bij de Mall heeft bovendien gezorgd voor parkeeroverlast en excessen zoals op de stoep en op hoeken van straten parkeren. De projectleider geeft aan dat hierin op dat moment onvoldoende afstemming is geweest. De parkeergarages werden gezien de enorme toestroom van bezoekers als coronamaatregel om de drukte te reguleren al bij 70% bezetting gesloten’.

Uit de stukken blijkt dat automobilisten de kruisingen in de wegen rondom de Mall bij drukte niet vrijhouden. Tegelijk wordt gesteld dat de slimme verkeerslichten op de Noordsingel wel helpen bij de doorstroming. De tunnel in de N14 onder de Vliet wordt sneller ‘leeggezogen’.

Gebleken is dat routeplanners de parkeergarage aan de Noordsingel/Liguster als eerste prioriteit aangaven. Dat is nu gewijzigd naar de parkeergelegenheden aan de Heuvelweg. Er start bovendien een proef met het verwijzen van Mall-bezoekers naar de P&R Forepark. Daardoor zouden er minder auto’s naar de Mall moeten komen.

In de overleggen uitten vertegenwoordigers van de VvE’s zorgen over vele bouwprojecten die rondom het centrum van Leidschendam worden ontwikkeld met nog meer verkeersdruk op de hoofdwegen tot gevolg.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter