Nieuws
Geluidmaat­regelen Hogesnelheidslijn

ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het spoorbeheer, werkt aan geluid maat­regelen rond het tracé van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Op de HSL-Zuid  rijden treinen van Amsterdam naar de Belgische grens met hoge snelheid (300 kilometer per uur). Een hogere snelheid geeft meer geluidshinder.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail de opdracht gegeven om het geluid op een aantal locaties langs de HSL-Zuid te verminderen. Op verschillende plaatsen worden de bestaande transparante geluidsschermen vervangen door geluidsabsorberende schermen. Ook verlengt  en verhoogt men de schermen op sommige locaties. Deze maatregelen zorgen volgens berekeningen van TNO voor de beoogde geluidsvermindering. Er wordt onder meer gewerkt in Zoetermeer.

ProRail is daar vannacht begonnen met het geluidsabsorberend maken van een 2400 meter lang geluidsscherm. De werkzaamheden duren tot eind 2021.

Overdag voert de aannemer voorbereidend werk uit. Denk hierbij aan het op locatie brengen van de materialen en het maken van de fundering voor het nieuwe geluidsabsorberende scherm.  Het vervangen van de huidige schermen door geluidsabsorberende panelen gebeurt ’s nachts, tussen 00.30 en 04.30 uur. Dan rijden er geen treinen rijden op de HSL. De spanning kan dan van de bovenleiding, zodat er veilig gewerkt kan worden. Als alles volgens planning verloopt, is het nieuwe scherm in maart 2023 klaar. Kijk hier voor een filmpje: https://www.prorail.nl/nieuws/stillere-hogesnelheidslijn-in-zoetermeer  

Het ontwerp voor de nieuwe absorberende schermen is gemaakt door Bureau Spoorbouwmeester. Het ontwerp bestaat uit absorberende schermen met daarin een langgerekt raam, het zogeheten panoramaraam. Hierdoor kan de treinreiziger Nederland blijven zien. (foto NS)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter