ProRail, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het spoorbeheer, werkt aan geluid maatregelen rond het tracé van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid. Op de HSL-Zuid rijden treinen van Amsterdam naar de Belgische grens met hoge snelheid (300 kilometer per uur). Een hogere snelheid geeft meer geluidshinder.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft ProRail de opdracht gegeven om het geluid op een aantal locaties langs de HSL-Zuid te verminderen. Op verschillende plaatsen worden de bestaande transparante geluidsschermen vervangen door geluidsabsorberende schermen. Ook verlengt en verhoogt men de schermen op sommige locaties. Deze maatregelen zorgen volgens berekeningen van TNO voor de beoogde geluidsvermindering. Er wordt onder meer gewerkt in Zoetermeer.
ProRail is daar vannacht begonnen met het geluidsabsorberend maken van een 2400 meter lang geluidsscherm. De werkzaamheden duren tot eind 2021.
Het ontwerp voor de nieuwe absorberende schermen is gemaakt door Bureau Spoorbouwmeester. Het ontwerp bestaat uit absorberende schermen met daarin een langgerekt raam, het zogeheten panoramaraam. Hierdoor kan de treinreiziger Nederland blijven zien. (foto NS)