Nieuws
‘Je moet realist zijn. De Mall blijft’

Elk weekeinde loopt Park Veursehout, de woonwijk tussen de Mall, ziekenhuis Antoniushove, de spoorbaan Amsterdam-Rotterdam en de N14, vol met auto’s van de bezoekers van het winkelcentrum. De bewoners zijn die overlast zat. Het is bovendien niet het enige probleem waarmee ze kampen.

Rob Kuiper is voorzitter van de vereniging Platform Park Veursehout, een sinds begin 2020 bestaand samenwerkingsverband van verhuurder, huurders en eigenaren van woningen in de wijk, gericht op het beschermen en verbeteren van het woon- en leefgenot.

,,Als je op het balkon zit dan zie je steeds dezelfde auto’s voorbij komen. Ze rijden gewoon rondjes totdat ze een parkeerplek hebben gevonden’’, vertelt hij. ,,Door de weeks valt het nog wel mee maar in de weekeinden is het raak.’’

,,URW (eigenaar van de Mall, red.) rekent met minimaal 12 miljoen bezoekers per jaar voor de Mall. Dat zijn er 1 miljoen per maand. Dertigduizend per dag. Als de helft daarvan met de auto komt, reken maar uit. Gelukkig komen ze niet allemaal tegelijk. De piek is tussen 11 en 17 uur.’’

,,Veertien dagen geleden hebben ze bij de Mall 50.000 bezoekers op één dag geteld’’, vult Hans Bergen, penningmeester van het Platform, aan.

Het Platform heeft er bij URW en gemeente al in 2020, nog voor de opening van de Mall, op aangedrongen maatregelen te nemen. Er zijn toen verkeerstellingen gedaan en in de toegangswegen naar de wijk zijn sensoren geplaatst. Het stikstofgehalte in de lucht langs de Heuvelweg wordt sinds de opening gemeten.

,,Er is nu een Task Force van de gemeente maar de inzet is vooral gericht op het optimaliseren van verkeersstromen met slimme verkeerslichten. Dat helpt wel maar lost niets op’’, meent Rob. ,,Het wegennet kon het allemaal aan, zo is gezegd. Niet dus. De perikelen zijn er en de wegen uitbreiden kan niet. De capaciteit van de N14 met twee banen is te beperkt. Het is een trechter. En dan loopt het vast.’’

Hans stelt, conform een URW-voorstel, dat Rijkswaterstaat langs de snelwegen borden moet zetten dat de parkeerplaatsen bij de Mall vol zijn, om bezoekers vervolgens te verwijzen naar een parkeerterrein op Forepark van waaraf Mall-bezoekers per pendelbus of openbaar vervoer naar het winkelcentrum kunnen.

Vraag is echter waarom zo’n parkeervoorziening er nog niet is. Voorafgaand aan de opening van de Mall is daar wel over gesproken. Forepark is overigens wel Haags grondgebied. Rob: ,,Maar ook Den Haag heeft er baat bij als de doorstroming van verkeer op de N14 richting Den Haag en Scheveningen behouden blijft.’’

Sprekende over de N14 signaleren beide heren nog een tweede probleem voor hun wijk: de plannen van Rijkswaterstaat om de N14 te vernieuwen en de kruisende wegen in Leidschendam-Voorburg ondergronds te verleggen.

Alhoewel de start van die werken naar verluidt twee jaar is uitgesteld (van 2023 naar 2025) betekenen ze wel dat de toegang tot de wijk via de IJsvogellaan onmogelijk wordt. Datzelfde geldt bij de Sperwerlaan. Komende vanaf de N14 kunnen automobilisten daar straks dan niet meer links af de wijk in.

Hans: ,,Dan moet iedereen via de Burgemeester Banninglaan bij het ziekenhuis, en de Koperwiecklaan, via een soort by-pass de wijk in.’’ Het Platform heeft al formeel bezwaar tegen de voornemens gemaakt, via het indienen van een zienswijze, doch nog steeds geen reactie ontvangen.

Om iets aan de parkeeroverlast te doen denkt het Platform aan de invoering van belanghebbenden parkeren; een blauwe zone of invoering van parkeervergunningen. Wat de IJsvogellaan en Sperwerlaan betreft ziet Rob wel een oplossing: de bestaande tunnelbak van de tram onder de N14 doortrekken tot de kruising Heuvelweg/Burgemeester Banninglaan.

Resten er nog wat ‘kleinere’ ongemakken voor de wijkbewoners: deelscooters van Mall-bezoekers, parkeeroverlast door bezoekers en personeel bij het ziekenhuis, het geluid van sirenes van ambulances dat weerkaatst tegen de Mall-wanden.

Rob: ,,Je moet realist zijn. De Mall blijft. Maar voor ons staat de positie van de bewoners op de eerste plaats. Er moeten onder meer voorzieningen komen om de parkeeroverlast te beperken. Daarnaast moet de bereikbaarheid van de wijk voor bewoners zo optimaal mogelijk gehouden worden.’’

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter