Nieuws
Verkeersgegevens Mall tien jaar oud

Gegevens over verkeersaanbod rond de Mall dateren uit 2011 (verkeersmodel), 2012 (parkeernormen) en 2013 (verkeerskundig onderzoek herontwikkeling Leidsenhage). Op deze gegevens beroept wethouder Astrid van Eekelen zich als zij beweert dat uit onderzoek is gebleken dat de wegen rondom de Mall de toeloop van bezoekers aan kunnen.

Dat blijkt uit antwoorden op vragen die Vlietnieuws stelde over de drukte rond de Mall. In april 2013 bracht het bureau Goudappel Coffeng het ‘Verkeerskundig onderzoek herontwikkeling Leidsenhage’ uit. Dat was gebaseerd op een verkeersmodel uit 2011 en richtte zich op de situatie in 2021 uitgaande van de Mall-plannen.

Het bureau gaf aan dat het kruispunt N14/Noordsingel anders vorm gegeven moest worden om meer auto’s rechtsaf de Noordsingel op te kunnen laten rijden. Daarnaast moest de strook op de Noordsingel om links af te slaan naar de parkeergarage daar, langer worden.

Eind 2014 kwam hetzelfde bureau met een update van het stuk uit 2013 onder de titel ‘Integrale herontwikkeling winkelcentrum Leidsenhage’. De omvang van het autoverkeer op het drukste uur van een werkdag zou toenemen van 1905 naar 2970 auto’s; op het drukste uit van een zaterdag van 3123 naar 4873 auto’s. De toename was er vooral op de Heuvelweg (tot Sperwerlaan), Banninglaan, Noordsingel, en bij Weigelia (in/uitgang parkeren Liguster).

Als ‘maatgevende knelpunten’ werden toen de kruisingen Heuvelweg/Banninglaan, Heuvelweg/Lavendel, Heuvelweg/Weigelia en Noordsingel/Banninglaan genoemd. Met een goede afstelling van stoplichten zou daar iets aan te doen zijn. Verder hadden alle wegvakken voldoende capaciteit om het verkeer goed af te wikkelen, aldus Goudappel Coffeng toen. Als ‘echte’ knelpunten werden alleen de kruisingen met de N14 gezien.

Goudappel Coffeng gaven in 2014 tevens aan dat een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij Leidsenhage/Mall van 2851 naar 4000 ‘op dit moment berekend’ voldoende moest zijn (parkeernorm 2012). In het stuk uit 2014, noch het eerdere exemplaar uit 2013 staat echter een prognose over een toename van aantal bezoekers aan de Mall. Inmiddels rekent Mall-eigenaar URW met meer dan 14 miljoen bezoekers per jaar; ongeveer het dubbele van Leidsenhage.

Volgens een woordvoerster van de wethouder speelt de coronacrisis nog steeds een rol bij de verkeersproblemen rond de Mall. ‘De coronacrisis is nog niet voorbij. Er zijn nog steeds maatregelen van kracht. Gevolg van de coronacrisis is dat het openbaar vervoer landelijk en dus ook lokaal nog niet 100% benut wordt. We willen met partijen zoals HTM het openbaar vervoer promoten zodat weer meer mensen daar gebruik van gaan maken, ook voor een bezoek aan de Mall’.

Op de vraag hoe de wethouder kan beweren dat ‘we’ moeten genieten van de Mall terwijl omwonenden alleen maar overlast ervaren en inwoners elders in de file staan vanwege verkeersproblemen bij de Mall reageert de woordvoerster: ‘Met de Mall hebben we een mooi winkelcentrum waar inwoners en bezoekers van kunnen genieten’. (foto Ressiva)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter