Nieuws
Lightrail alleen nog naar Station Voorburg

Gebruik van een lightrail bij een toekomstige hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg respectievelijk Rijswijk/Delft is alleen nog voorzien op het tracé naar Voorburg Station. Dat blijkt uit een nieuw bericht van het Projectteam Binckhorst Bereikbaar. Voor deze lightrail worden twee routes naar Station Voorburg bekeken: Binckhorstlaan-Maanweg en Binckhorstlaan-Zonweg-Regulusweg.

Bij vier andere mogelijke tracé’s wordt alleen gekeken naar een tram- of busverbinding. Dat betreft Binckhorstlaan-Zonweg-Melkwegstraat-Maanweg-Station Voorburg (alleen bus); Binckhorstlaan-Pr. Mariannelaan-Laan van Middenburg-Westeinde-Station Voorburg (bus dan wel tram); Binckhorstlaan-Pr. Mariannelaan-Geestbrugweg-Rijswijk/Delft (bus dan wel tram); Binckhorstlaan-Jupiterkade-Broekslootkade-Rijswijk/Delft (bus dan wel tram).

Nu worden er verkeerskundige onderzoeken naar de zes tracé’s gedaan. Daarbij wordt bekeken wat er met het verkeer in de regio gebeurt als er een bus, tram of lightrail wordt gerealiseerd. Ook worden er schetsontwerpen van de zes tracévarianten gemaakt. Dit om duidelijk te maken of een tracé technisch maakbaar is, hoeveel ruimte er voor nodig is en of die ruimte er ter plekke is.

De onderzoeken en schetsontwerpen vormen de basis voor milieueffectonderzoeken (Plan-MER). In de Plan-MER wordt voor iedere tracévariant in beeld gebracht welke effecten een bus, tram of lightrail heeft op onder andere geluid, trillingen, natuur, water, verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer.

Daarnaast loopt onderzoek naar de vraag hoeveel het mogelijke tracé en het vervoersmiddel (bus, tram of lightrail) bijdraagt aan doelen zoals het verbeteren van de bereikbaarheid en het mogelijk maken van verstedelijking in het Central Innovation District en op de Binckhorst.

Het geheel wordt gebundeld in een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). Een MKBA is een hulpmiddel bij de onderbouwing van grote ruimtelijke projecten. In dit geval probeert deze analyse de negatieve en positieve effecten van de HOV op de welvaart van Nederland in te schatten.

In een publieke businesscase (haalbaarheidsstudie) worden de financiële consequenties van het project voor de rijksoverheid inzichtelijk maakt: uitgaven, ontvangsten en risico’s.

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter