Nieuws
Grootse plannen met RandstadRail

De gemeente Den Haag, HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (concessieverlener openbaar vervoer) werken aan plannen om de RandstadRail-lijnen 3 en 4 grootscheeps aan te pakken en de capaciteit te verhogen. Daarvoor is naar schatting 100 tot 150 miljoen euro nodig.

Nadruk ligt op de bouw van een fly-over bij station Laan van Nieuw Oost Indië waardoor de rails van RandstadRail gescheiden worden van die voor metrolijn E naar Rotterdam. Die fly over zou er nog voor 2030 moeten zijn. Geschatte kosten: 75 miljoen euro. Vraag is echter of die fly over past binnen de beschikbare elf meter naast het bestaande spoor.

Daarnaast zijn er maatregelen nodig bij de tramtunnel in de Grote Marktstraat Den Haag. Tramlijn 6 zou uit die tunnel moeten verdwijnen. Ook dat moet nog voor 2030 geregeld zijn.

De capaciteit van RandstadRail 3 en 4 zelf zou verhoogd moeten worden door met gekoppelde railvoertuigen te gaan rijden. Daarnaast moet de reissnelheid omhoog. RandstadRail zou opgekrikt moeten worden tot een volwaardige lightrailverbinding.

Het samen lopen van de rails van RandstadRail en metro bij station Laan van Nieuw Oost Indië is nu een knelpunt. RandstadRail moet daar wachten op de metro die bovendien vanaf 2026 twaalf keer per uur gaat rijden. De RandstadRail rijdt nu achttien keer per uur. Dat zou naar 24 keer moeten.

De tramtunnel Grote Marktstraat is ook een knelpunt. De capaciteit is ‘vol’: 42 passages per uur in elke richting. Meer rijden door de RandstadRail kan dus niet.

Er kan ‘ruimte’ ontstaan door het koppelen van RandstadRail-voertuigen. Daardoor kunnen per keer meer passagiers vervoerd worden en zou de de frequentie dus iets omlaag kunnen.

Langere RandstadRail-voertuigen vergen wel aanpassingen aan haltes, seinen, rails (voertuigen zijn zwaarder) en trams zelf (moeten automatisch kunnen koppelen). Dat alles vergt 3 tot 5 jaar. Kosten minstens 60 miljoen euro, alleen al voor de haltes.

Een andere optie is lijn 6 uit de tramtunnel halen. De tram zou dan ook niet meer over het tramplatform boven station CS rijden. Als nieuwe route wordt de voorkeur gegeven aan het Prins Bernhardviaduct. Dat kan tegelijk met de renovatie van dat viaduct en de bouw van een tweede ‘terminal’ voor Den Haag CS geregeld worden.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter