Nieuws
Den Haag CS – Gouda viersporig

De provincie Zuid-Holland heeft een ruimtelijke reservering gemaakt om het aantal sporen op de spoorbaan Den Haag CS – Gouda te verdubbelen van twee tot vier. Dat blijkt uit het Omgevingsprogramma van de provincie.

Het viersporig maken betekent een reconstructie van Station Voorburg. Vlietnieuws berichtte al eerder dat het station aan de kant van het Stationsplein werd uitgebreid voor de aanleg van een lightrail tussen Den Haag CS – Binckhorst – Station Voorburg en Zoetermeer.

Met het viersporig maken van het traject Den Haag CS – Gouda ontstaat tevens de mogelijkheid om de lightrail tussen Station Voorburg en Zoetermeer te gaan laten rijden. Dat zou na 2030 zo ver moeten zijn.

Leidschendam-Voorburg verzet zich tot nu toe tegen een bovengrondse lightrailverbinding vanaf de Binckhorst via Station Voorburg naar Zoetermeer. Dit vanwege een mogelijke aantasting van scouting Livingstone-Miriam, Opa’s veldje en Huygens Hofwijck.

Onderzoek van Vlietnieuws wees eerder al uit dat de strook grond langs de bestaande spoorbaan geen eigendom is van de gemeente doch van NS en/of ProRail. Daardoor is er al de mogelijkheid om daarop extra rails aan te gaan leggen.

‘De provincie vindt het belangrijk om de ontbrekende schakels en verwachte toekomstige capaciteitsverruimingen in het infrastructuurnetwerk ruimtelijk te reserveren’, zo staat in het Omgevingsprogramma.

Behalve het viersporig maken van de verbinding Den Haag CS – Gouda worden in het Omgevingsprogramma ook reserveringen genoemd voor: N14, ongelijkvloerse kruisingen; hoogwaardige openbaar vervoer verbinding Leiden – Den Haag; RandstadRail opwaardering tramnet naar lightrail-kwaliteit. Het betreft lijn 1 (Scheveningen Bad – Delft Tanthof) en lijn 19 (Mall – Delft Technopolis).

Daarnaast komt in het Omgevingsprogramma S-baankwaliteit voor de Oude Lijn Leiden – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht voor. ‘Dit wordt bereikt door hogere frequenties, nieuwe stations bij verstedelijkingslocaties, grotere betrouwbaarheid en lichter treinmaterieel dat sneller optrekt en korter halteert. Hiervoor is het noodzakelijk dat de spoorlijn Den Haag – Rotterdam geheel viersporig wordt’.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter