Nieuws
Studenten en ondernemers werken samen in winkelcentra

Na eerdere succesvolle samenwerkingen tussen studenten en ondernemers, is De Retail Innovatie & Experience Campus gestart met zogenoemde living labs in de winkelcentra van Leidschendam-Voorburg. In deze labs bedenken studenten en ondernemers gezamenlijk oplossingen voor vraagstukken die bijdragen aan toekomstbestendige retail (kleinhandel). De vraagstukken waar de retailers mee worstelen, zijn ingebracht door de winkelgebieden. Kennisuitwisseling, praktijkervaring opdoen en samenwerken in echte winkelsituaties staan centraal in de Retail Campus.

De ondernemers in Leidschendam Centrum en de Mall hebben drie projecten waarin ze samen met het onderwijs aan de slag gaan zoals:

= HYPE Labs. Studenten van TMO Fashion Business School, mboRijnland en ROC Mondriaan helpen de ondernemers in beide winkelgebieden met het testen van hun digitaliseringsniveau door middel van een korte vragenlijst,

= Digiscan.  Aan de hand van de uitkomsten van deze scan wordt waar nodig ‘digitale hulp’ door studenten ingezet. Denk bijvoorbeeld aan hulp bij social media en websiteverbeteringen. De Digiscan is vorig schooljaar in een lab van de campus ontwikkeld.

In de Mall worden de beleving en traffic van drie gedeeltes in de winkelgebieden met verschillende experimenten voor bezoekers onderzocht, zoals bijvoorbeeld belevingen met een VR (Virtual Reality)-bril en sfeervolle fotosessies voor bezoekers. Binnen het derde project worden de ondernemers van Leidschendam Centrum getraind om zelfstandig een ‘winkelgebied-app’ te managen, zoals vorig jaar ook voor De Julianabaan Voorburg is gebeurd.

In het Huygenskwartier wordt het EHBR-lab, oftewel Eerste hulp bij Retailvraagstukken, afgerond. In opdracht van het ondernemersfonds verkenden studenten van De Haagse Hogeschool wat de kansen zijn voor de retail- en horecaondernemers door de ontwikkeling van de Binckhorst tot woon- en werkgebied.

Kijk voor meer informatie op www.retailcampuslv.nl  (foto Jacqueline Arnoldy)