Nieuws
Groen wijkt voor hoogwaardig openbaar vervoer Binckhorst

De groenstrook langs de Maanweg, op de grens van Voorburg-West, zal worden aangetast door de komst van een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg. De haltes van de HOV, ongeacht of gekozen wordt voor bus, tram of lightrail, betekenen een aanslag op dat groen. Dat blijkt uit stukken van het Projectteam Binckhorst Bereikbaar.

De route via de Maanweg scoort, als gekeken wordt naar geplande woningbouw, oplossing knelpunten op het wegennet, stimulans gebruik openbaar vervoer en fiets, financiën en technische haalbaarheid het best. Gevolgd door het tracé Binckhorstlaan-Prinses Mariannelaan-lus voormalige tramlijn 10-Station Voorburg, en een traject Binckhorstlaan-Zonweg-Melkwegstraat-Maanweg-Station Voorburg.

Komend vanaf de Maanweg zullen HOV bus, tram en lightrail de Huygenstraverse gebruiken voor het stuk naar Station Voorburg. De busverbinding zal eindigen in het huidige busstation, de tramverbinding op het Stationsplein. De lightrail zal op palen naast het bestaande spoor gaan lopen. Het station dient bovengronds uitgebreid te worden.

Indien de lightrail ondergronds gaat lopen moet er vanaf Opa’s veldje een tunnel komen. Omdat de lightrail op de Maanweg op hoogte rijdt is er een hellingbaan richting tunnel nodig. Dat betekent een afsluiting van de Westenburgstraat. Overigens wordt er bij het Projectteam van uitgegaan dat zo’n ondergrondse oplossing 800 miljoen tot 1 miljard euro gaat vergen.

Scouting Livingstone-Miriam en Opa’s veldje worden in alle oplossingen behouden. Probleem vormt wel de afstand tot de scouting voor de HOV-baan alsmede het water en het groen in dit gebied.

Voor de HOV Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk, Delft scoort het tracé via Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg als het gaat over kosten, technische uitvoerbaarheid en ruimtelijk beslag beter dan het alternatief via Jupiterkade/Broekslootkade.

Op Den Haag CS zal de HOV bus het bestaande busstation gebruiken; tram en lightrail de bestaande halte Rijnstraat. In de Lekstraat gebruikt de HOV de bestaande trambaan. Op de Binckhorstlaan vormen de spoorviaducten een probleem; die dienen aangepast te worden. Ook zal gekeken moeten worden naar de wegindeling (rijstroken) en het traject van de tram/lightrailbaan (bestaande slinger of recht door met aantasting Bink36 bedrijfsverzamelgebouw).

Op de kruising Binckhorstlaan/Supernovaweg zouden HOV bus en tram voorrang moeten krijgen. De lightrail rijdt boven over het viaduct. Op de Binckhorstlaan zelf komt voor HOV een aparte baan aan de noordoost kant (Voorburgse kant).

De Binckhorstbrug vormt een probleem. Die is niet breed genoeg. Voor de HOV bus zal de brug uitgebreid moeten worden met twee aparte bruggen voor langzaam verkeer. Voor HOV tram en lightrail is een geheel nieuwe brug nodig. Overigens zal ook het Hanzegebouw op de hoek Binckhorstlaan/Maanweg aangepast moeten worden.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter