Nieuws
Vervoer Binckhorst; sleutel ligt bij Rijswijk

Het hangt van B&W van Rijswijk af of er binnenkort een intentieverklaring hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) Binckhorst getekend kan worden tussen rijksoverheid, provincie, metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Den Haag en Leidschendam-Voorburg. B&W van Rijswijk willen die intentieverklaring ook tekenen maar moeten dat nog afstemmen met hun gemeenteraad. Terwijl sommige betrokkenen laten weten dat de verklaring nog deze maand wordt getekend durven andere partijen geen planning te geven.

De intentieverklaring zou in het najaar van 2021 getekend zijn. De afstemming tot alle betrokken partijen kostte echter meer tijd dan voorzien. De intentieverklaring is bedoeld om de onderlinge samenwerking bij het project te bekrachtigen en de gezamenlijke inspanning (commitment) het tot een goed einde te brengen, vast te leggen.

Rijswijk was tot nu toe geen partner in het project. Dit ondanks het voornemen een HOV-verbinding Den Haag CS – Binckhorst – Voorburg-West – Rijswijk – Delft aan te leggen via Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg, Haagweg. Tegen die route is inmiddels veel verzet. Er wordt nu ook gekeken naar een alternatief via Jupiterkade, Broekslootkade, Haagweg.

Voor het traject Den Haag CS – Rijswijk gold de verbinding via Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg als voorkeurstracé. Bij de verbinding Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg was dat de route Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft echter talrijke obstakels voor dat tracé opgeworpen, gesteund door B&W.

Duidelijk is inmiddels dat een door Den Haag gewenste lightrail alleen op het tracé Den Haag CS-Binckhorst-Station Voorburg zou kunnen rijden. Elders is er geen ruimte voor en moet volstaan worden met een tram/bus. Dat zou echter weer twee vervoersvormen op de Binckhorst tot gevolg hebben: tram en lightrail. Een tram rijdt langzamer en heeft minder vervoerscapaciteit.

Den Haag wil op de Binckhorst in eerste instantie 5000 woningen neerzetten, later een nog veel groter aantal. Daarbij heeft men steun van rijk en provincie. MRDH is de concessieverlener openbaar vervoer.

Op de agenda van de Rijswijkse gemeenteraad staan voor 25 januari twee commissievergaderingen. Daarbij staat de HOV niet ter discussie. Op 8 februari is de eerstvolgende gemeenteraad. De agenda daar voor is nog niet opgesteld.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter