Nieuws
Scouting en Opa’s veldje blijven behouden

Scouting Livingstone Miriam en Opa’s veldje kunnen in hun geheel behouden worden bij de aanleg van een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Den Haag CS, de Binckhorst en Station Voorburg. De mate waarin groen en water in de omgeving gespaard kunnen worden hangt af van de afstand tussen de HOV-baan en de scouting/Opa’s veldje.

Dat heeft Hessel de Jong verklaard tijdens een informatiesessie over de HOV. Hij werkt bij Arcadis, het bureau dat de tracévarianten uitwerkt voor het projectteam Binckhorst Bereikbaar. De Jong baseerde zijn uitspraak op een vrije HOV-baan voor bus/tram komende vanaf de Maanweg richting Station Voorburg.

Een HOV lightrail krijgt een traject op palen boven de grond (+1). Vanaf de Maanweg komt dat tracé ter hoogte van scouting en Opa’s veldje tegen het NS-spoor aan te liggen. Indien de lightrail vanuit de richting Regulusweg komt, ligt het tracé in het talud van de spoorbaan. In beide gevallen worden scouting en Opa’s veldje ook gespaard.

De Arcadisman maakte duidelijk dat indien er voor een lightrail HOV wordt gekozen het hele tracé vanaf Den Haag CS tot Station Voorburg op +1 komt. Dit vanwege alle kruisingen die een lightrail op straatniveau zou tegen komen. Voor een HOV lightrail zijn er dan twee opties. Een tracé via Binckhorstlaan, Zonweg, NS-spoor naar Station Voorburg of Binckhorstlaan, Maanweg, Huygenstraverse.

Nadeel van de optie Zonweg: daar moeten aan de oostkant talrijke bedrijfsgebouwen gesloopt worden. Op de hoek van Zonweg/Regulusweg moet de verbinding tussen twee kantoorgebouwen verdwijnen.

Een HOV bus of tram via de Zonweg loopt vast op het spoor. NS wil geen sporen op het emplacement opgeven voor de HOV-baan langs de Regulusweg. De Regulusweg zelf zou bovendien versmald moeten worden. Links af slaan de Zonweg op zou niet meer kunnen.

Hessel de Jong maakte duidelijk dat bij een HOV-tracé via de Maanweg een deel van de groenstrook aan de Voorburgse kant gaat verdwijnen. Bij de kruising Maanweg/Melkwegstraat zal dat een fors stuk groen zijn. De Maanweg zelf gaat van 2×2 naar 2×1 rijstrook; parkeerplaatsen vervallen er. Op de Maanweg is één HOV-halte voorzien.

Andere punten:

=Een HOV bus (elektrisch) kan vanaf de Maanweg richting Station Voorburg ook via de Westenburgstraat of onder de Utrechtsebaan door, Laan van Nieuw Oosteinde rijden. Eindpunt busstation Station Voorburg,

=Een HOV tram via de Prinses Mariannelaan richting Station Voorburg vereist dat één bestaand tramspoor 10 centimeter wordt verlegd. De kruising met de Binckhorstlaan moet worden aangepast, net als de halte bij het Diaconessenhuis. De tram rijdt met normaal verkeer mee. Dat levert een verkeersveiligheidsprobleem op,

=Een HOV tram via Laan van Middenburg/Westeinde vergt een nieuwe fundering voor het tramspoor en een herinrichting van de straten. Als hier gekozen wordt voor een vrije baan gaat dat ten koste van bomen en parkeerplaatsen,

=Een HOV via de Prinses Mariannelaan richting Station Voorburg krijgt op de laan één halte,

=Een HOV tram/bus is inpasbaar op de Binckhorstlaan Voorburg West. Wel vallen parkeerplaatsen aan één kant weg en het kruisen van de Binckhorstlaan vanuit de zijstraten kan niet meer. Meerijden met de rest van het verkeer kan ook maar dat is nadelig voor verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling. Een HOV lightrail daar krijgt een hellingbaan. Dat heeft een grote impact op het straatbeeld: bomen aan één kant gaan weg, parkeerplaatsen vervallen, kruisen vanuit zijstraten kan niet meer,

=Een HOV die eindigt op het Stationsplein vergt dat daar een nieuw perron komt, mogelijk ook een stationsgebouw. Parkeerplaatsen moeten daar deels verdwijnen.

Tijdens de informatiesessie werd duidelijk dat de onderzoekers de opdracht hebben om het in de toekomst doortrekken van de HOV vanaf Station Voorburg naar Zoetermeer ‘niet onmogelijk’ te maken. Huygens Hofwijck kan daarbij op +1 gepasseerd worden, of ondergronds.

Het NS voornemen het aantal sporen op het traject Den Haag CS – Gouda te verdubbelen van twee naar vier maakt ruimte voor een HOV lightrail vanaf Station Voorburg naar Zoetermeer. De lightrail neemt dan de functie van de NS-sprinters over. Die vervallen.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter