Nieuws
Intentieverklaring OV Binckhorst erkent tegenstrijdige belangen

Rijksoverheid, provincie, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk erkennen dat hun belangen bij de aanleg van een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (HOV) tegenstrijdig kunnen en zullen zijn. Zij willen zich desalniettemin inspannen om tot een werkbaar compromis te komen.

Dat blijkt uit de tekst van een Intentieverklaring die de partijen inzake de bereikbaarheid van Binckhorst en CID (driehoek stations Den Haag HS, CS en Laan van NOI) willen gaan tekenen. Het gaat om een HOV Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg met een aftakking naar Rijswijk/Delft.

De partijen zeggen zoveel mogelijk rekening te willen houden met elkaars belangen. Tegelijk geeft men elkaar ruimte voor eigen besluitvorming waarbij men elkaar belooft te proberen besluitvorming niet te vertragen.

De intentie is het proces gezamenlijk voort te zetten, zo staat er in de verklaring. De inzet is overeenstemming te bereiken over inhoud, aanpak en organisatie van de volgende fase in de besluitvorming. Dat betreft het opstellen van een masterplan met een voorkeurstracé daarin.

De aandachtspunten en belangen van de diverse partijen zijn in een bijlage bij de Intentieverklaring opgesomd. Voor Leidschendam-Voorburg zijn dat deze punten:

=Huygens Hofwijck, Opa’s Veldje en Scouting Miriam onaangetast blijven. Dit betekent voor Leidschendam-Voorburg een ondergrondse inpassing bij station Voorburg;

=Een besluit over de HOV Binckhorst moet een toekomstvast besluit zijn. Dit betekent dat bij het besluit over de HOV Binckhorst rekening gehouden moet worden met een (vooralsnog onzekere) doortrekking naar Zoetermeer en op de langere termijn een ondertunneling van spoor/A12 niet onmogelijk moet worden gemaakt;

=Er voldoende aandacht is voor zowel de parkeerdruk alsook de verkeersveiligheid in omliggende wijken;

=De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft zich in een persbericht uitgesproken tegen de varianten via de Prinses Mariannelaan. Deze varianten kunnen daarmee op dit moment niet rekenen op politiek draagvlak in Leidschendam-Voorburg. De gemeente is zich ervan bewust dat dit niet leidt tot een aanpassing van de scope van het onderzoek;

=De tracés worden (her)ingericht via een proces van co-creatie met omwonenden en ondernemers in de buurt;

=Er wordt ook gekeken naar de maximale leefbaarheid, zowel in de bouwfase als in hoe het uiteindelijk wordt. Onder andere vergroening, autoluw maken van delen en verkeersveiligheid, zeker ook rondom (looproutes naar) scholen;

=Gelet op kwaliteit, capaciteit en (doorstroom)snelheid van het HOV en vanuit de doelen van de schaalsprong openbaar vervoer, is Leidschendam-Voorburg voorstander van oplossingen voor een maximale ontmenging van verkeersstromen (langzaam en snel) op het gehele voorkeurstracé.

De gemeente Rijswijk wil dat een tracé via Geestbrugweg of Broekslootkade met omwonenden en ondernemers wordt ingericht. Een eventuele verbinding over de Geestbrugweg of Broekslootkade moet leiden tot een verhoging van de leefbaarheid door het toevoegen van meer groen, betere oversteekbaarheid, bevorderen subjectieve verkeersveiligheid en een betere doorstroming van het verkeer.

Een eventuele HOV-verbinding over de Geestbrugweg of de Broekslootkade mag niet leiden tot: grotere verkeersonveiligheid op genoemde en aansluitende wegen; een hogere parkeerdruk; meer geluidsbelasting en luchtvervuiling; meer verkeersdrukte op de kruising met de Haagweg.

Indien mogelijk wordt de komst van een HOV-verbinding in de tijd opgebouwd middels het reeds eerder laten rijden van een bus, stelt Rijswijk. De gemeente wil ook niet meer verkeer op de Haagweg als lijn 1 daar verdwijnt, zoals Den Haag voorstaat. De herinrichting van de Geestbrugweg inclusief de oversteek Haagweg naar Oud-Rijswijk is integraal onderdeel van de verdere uitwerking en realisatie van de HOV-verbinding.

Bij het inpassen van een HOV-verbinding wordt ingezet op het actief verminderen van de (groei van de) verkeersoverlast op de Haagweg en de Geestbrugweg. Concreet wordt gedacht aan afsluitingen voor doorgaand verkeer ter hoogte van de Geestbrug of eenrichtingsverkeer op de Geestbrugweg en aanpassingen aan verkeerslichten bij de aansluiting A4/Hoornwijk. Dat moet automobilisten dwingen de Rotterdamsebaan te gebruiken.

De gemeente Den Haag vindt het zeer wenselijk dat een HOV-oplossing in de Binckhorst en omgeving zowel capaciteit als kwaliteit toevoegt als ook ‘doorkoppelbaar’ is; aan de Haagse zijde naar de Internationale Zone en Scheveningen (Koningscorridor). Daarom staat een railoplossing centraal. Die faciliteert de urgente opgaven van verstedelijking en bereikbaarheid maximaal, inclusief realisatie van een regionale verbinding met Delft.

Voor Den Haag is belangrijk dat de HOV-verbinding onderdeel is van de grotere ambitie voor de Koningscorridor. Daarbij blijft op lange termijn de oostelijke doortrekking mogelijk en is het doortrekken van de HOV-verbinding naar Delft voor de kortere termijn een voorwaarde. De route naar Rijswijk en Delft is volgens Den Haag cruciaal voor een positieve haalbaarheid van de HOV-verbinding en belangrijk voor het oplossen van knelpunten elders in het netwerk bijvoorbeeld het Rijswijkse Plein.

De komende jaren komt er nog geen beslissing over het doortrekken van de HOV-verbinding voorbij Huijgens Hofwijck en de Vliet en Lansingerland-Zoetermeer, stelt Den Haag. Mede gelet op de eerste resultaten uit de zeer verkennende studie zal naar verwachting een dergelijke doortrekking pas aan de orde zijn richting 2040. Daarbij bevestigen partijen dat het zeker de moeite waard is om nader te studeren op de doortrekking. Grote voorinvesteringen wil Den Haag nu echter niet doen voor die eventuele doortrekking.

De provincie wil vaart houden in het hele project.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter