Nieuws
B&W willen betere toetsing bouwplan bij station

B&W willen dat Den Haag bouwplannen voor de locatie van het voormalige ministerie van Sociale Zaken aan de Anna van Hannoverstraat, naast station Laan van NOI, breder toetst op de milieueffecten dan de Hofstad van plan is. Het gaat dan met name over de effecten voor omwonenden in de Voorburgse wijken.

De kritiekpunten zijn:

=Er is onzekerheid over de mobiliteitsstrategie (beperken autoverkeer, tegengaan parkeren),

=Het plan wordt nu eenzijdig beoordeeld zonder rekening te houden met andere ontwikkelingen in de driehoek tussen de Haagse stations HS, CS en Laan van NOI, waar het onderdeel van uitmaakt,

=Inzake ‘Leefbaarheid en gezondheid’ is meer aandacht nodig voor sociaal-maatschappelijke voorzieningen en (recreatief) stedelijk groen. Effecten houden niet op aan de gemeentegrens. Ook in aangrenzende delen van Voorburg (vooral Voorburg Noord en Bovenveen, het gebied tot en met de Prins Bernhardlaan en de Spinozalaan) zijn effecten te verwachten,

=Bij ‘Mobiliteit en bereikbaarheid’ ontbreken ‘parkeervoorzieningen’. Met het oog op overlast in aangrenzende delen van Voorburg is het nodig hier aandacht aan te schenken. Anders leidt dit tot grote parkeeroverlast in aanpalende delen van Voorburg,

=Ten aanzien van ‘Duurzaamheid en energietransitie’ moet ‘grondwater’ meegenomen worden. Zowel in relatie tot mogelijke zettingen tijdens of na de bouwfase, alsook de mogelijke gevolgen op het vlak van toepassing van geothermie. De woningen in het aanpalende deel van Voorburg Noord zijn oud, en in het verleden is reeds gebleken dat funderingen gevoelig zijn.

Wat nog te verrichten studies betreft menen B&W dat bij het thema geluid en luchtkwaliteit ook gekeken moet worden naar de ontsluitingswegen in Voorburg. Ook de effecten aan de andere spoorkant (Van Alphenstraat) moeten meegenomen worden in een milieueffectrapportage. B&W vinden het overigens vreemd dat Leidschendam-Voorburg nergens in de Haagse stukken wordt genoemd, ondanks effecten die de gemeentegrens overschrijden.

‘Wij vragen dan ook de ruimtelijke impact en (milieu)gevolgen van de ontwikkelingen ook aan de Voorburgse kant van de gemeentegrens goed in beeld te brengen. Daarbij moet de grens van het studiegebied voldoende ruim worden gekozen en zou deze Voorburg Noord en Bovenveen moeten omvatten’, aldus B&W. Speciale aandacht is nodig voor ernstig geluidshinder (meer dan 42 decibel) en de gevolgen van koeling van de gebouwen.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter