Nieuws
Rijswijk wil andere vervoertracés naar Delft

Bij de aanleg van een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk en Delft moet ook gekeken worden naar tracés via de Neherkade in Den Haag en via de Rotterdamsebaan. Dat heeft de gemeenteraad van Rijswijk bepaald.

Een intentieverklaring die Rijswijk samen met Leidschendam-Voorburg, Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie en rijk wil tekenen, moet in dier voege worden aangepast. Nu wordt er naar twee tracés gekeken: via Jupiterkade, Broekslootkade en Haagweg en via Binckhorstlaan (Voorburg), Prinses Mariannelaan (Voorburg), Geestbrugweg, Haagweg.

Verantwoordelijk wethouder Jeffrey Keus zei ‘niet positief’ te staan ten opzichte van de wens van de gemeenteraad. Hij wees erop dat Rijswijk medio 2021 ermee instemde om naar de twee tracés te kijken die nu in het geding zijn. Het verdient volgens hem geen schoonheidsprijs door daar nu weer wensen aan toe te voegen. Beide tracés zijn immers eerder afgevallen. De bestuurder liet het besluit echter aan de gemeenteraad over.

De gemeenteraad van Rijswijk bepaalde ook dat er rigoureuze maatregelen genomen moeten worden om het autoverkeer van en naar de Binckhorst via Geestbrugweg en Haagweg drastisch terug te dringen. En wel volgens het principe dat de auto pas na lopen, fietsen en openbaar vervoer als vervoersmiddel in aanmerking komt.

Wethouder Keus stelde dat Rijswijk door het tekenen van de intentieverklaring de eigen belangen het beste kan dienen. Hij beloofde zo snel mogelijk te zullen starten met een herinrichting van de Geestbrugweg om de leefbaarheid en verkeersveiligheid daar te verbeteren en aanpalende wijken te ontdoen van sluipverkeer.

De bestuurder gaf aan weinig te verwachten van het tracé via Jupiterkade en Broekslootkade. Dat scoort volgens hem op de onderwerpen kosten en impact op de omgeving slecht.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter