Mening
Blog: Bereikbaarheidsspel Mall

De Mall is nu bijna een jaar officieel open. Een half jaar langer als de reeds voordien geopende delen worden meegeteld. B&W kunnen niet genoeg krijgen van de loftuitingen op het mega-winkelcentrum.

Helaas deelt menig inwoner die vreugde niet. Op elke drukke winkeldag staan de wegen rondom de Mall vast. En dat heeft effecten in de hele gemeente. Op alle doorgaande wegen is het dan aanschuiven. Zelfs tot bij de Utrechtsebaan.

Dat fenomeen doet zich vrijwel meteen na de opening voor. Het duurde echter nog maanden voordat B&W besloten met Rijkswaterstaat, Zuid-Holland Bereikbaar en Mall-eigenaar URW om tafel te gaan zitten om te bezien wat er tegen de verkeerschaos te doen viel.

Veel verder dan op opzetten van een ‘mobiliteitscentrum’ kwam men niet. Een duur woord voor een groepje mensen dat op drukke winkeldagen en in de weekeinden achter computerschermen kruipt om samen naar de verkeersstromen te kijken. Om vervolgens, als de zaak vast loopt, de aanwijzingen boven de wegen te veranderen en de tijd van het groen, dan wel rood, bij stoplichten aan te passen.

Verder kwamen er verkeersregelaars. Goed bedoelende mensen, vaak met een afstand tot de arbeidsmarkt, die met een boodschap op pad worden gestuurd die ze niet kunnen waar maken. Namelijk het verkeer tegenhouden. Voorkomen dat ze ergens heen rijden waar ze niet heen kunnen (vol parkeerterrein/garage) of mogen (omliggende woonwijken om hun voertuig daar kwijt te raken).

Na vele, vele maanden geploeter heeft wethouder Astrid van Eekelen nu plots 1,8 miljoen euro nodig om de ellende aan te pakken. Zo wil ze enkele wegwerken rondom de Mall laten uitvoeren. Een 180 graden draai van het beleid want B&W hebben tot nu toe altijd volgehouden dat de straten rond de Mall alle verkeer aan konden. Niet dus.

Verder wil de bestuurder geld voor parkeermaatregelen, investeringen in openbaar vervoer, verkeerssystemen die de doorstroming bevorderen en maatregelen die de overlast voor omliggende wijken moeten beperken.

Of het allemaal helpt zegt ze niet te weten. Feitelijk gooit de wethouder dus 1,8 miljoen euro gemeenschapsgeld over de balk. Maar ja, de gemeenteraadsverkiezing komt er aan, dus wil je als bestuurder iets ‘moois’ doen dat de kiezers zich herinneren als ze in het stemhokje staan.

Hoe krom het allemaal is illustreren de volgende vijf voorbeelden. 1) De wethouder belooft de gemeenteraad al meer dan een jaar dat er een klankbordgroep met omwonenden wordt samengesteld om te praten over maatregelen die in de wijken genomen moeten worden tegen Mall-overlast. Hoe moeilijk kan het zijn betrokken burgers bijeen te krijgen? Een oproep, een maand bedenktijd, klaar.

2) Er is ondertussen al meerdere keren gemeten hoe het staat met de parkeerdruk in de wijken rondom de Mall. Het eerste onderzoek was zogenaamd niet representatief. Dus moest er een tweede onderzoek komen. En nu vinden er plots ‘informatie-avonden’ plaats met wijkbewoners, ook weer over het Mall-parkeren en wat daar tegen te doen. Meten en praten, maar niets doen,

3) Al tig keren heeft de wethouder een shuttle-busverbinding tussen Station Mariahoeve en de Mall aangekondigd. De shuttle is er tot de dag van vandaag niet. Alleen een looproute waarmee je nog omloopt ook,

4) Ook al diverse malen genoemd: een P&R in het Haagse Forepark waar Mall-bezoekers hun wagen neer kunnen zetten en met tram 19 naar de Mall en weer terug kunnen reizen. Een proef bij het Castellum mislukte volkomen,

5) Op drukke Mall-dagen staat ook het Damcentrum vast. Nee, beweert de wethouder, de files daar hebben niets te maken met Mall-bezoekers. Uit onderzoek blijkt echter dat als de N14 Leidschendam-Voorburg in vast staat, automobilisten de route via de Sluis in Leidschendam nemen. En waarom zou die N14 nu vaststaan? Juist, vanwege het verkeer naar de Mall. Dus hoezo heeft de filevorming in het Damcentrum niets met het winkelcentrum van doen? Nee, de wethouder sluit liever de ogen. Zo zijn na het door de gemeenteraad wegstemmen van een nieuwe Vlietbrug in Leidschendam, ook alle activiteiten om de verkeersproblemen daar echt op de lossen, stil gevallen.

Hoe dan ook, er is in een jaar tijd effectief niets aan de verkeerschaos rond de Mall gedaan. Er wordt van alles gezegd, beloofd, geschreven maar de realiteit is anders. Het grootste succes: de halte van tram 2 en 6 heet geen Leidsenhage meer maar Mall. Alsof dát helpt.

Vanavond, in de laatste vergadering voor de gemeenteraadsverkiezing, praat de gemeenteraad over Van Eekelens 1,8 miljoen. Een gok: de fracties gaan akkoord. Niemand wil de Zwarte Piet krijgen in het Bereikbaarheidsspel Mall. En al zeker niet nu de inwoner als kiezer op 16 maart moet bepalen of de dames en heren terug mogen keren in de gemeenteraad dan wel op het pluche van een wethoudersstoel. Maar, we doen het allemaal voor u, waarde inwoner! (foto Ressiva)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter