Nieuws
1,3 miljoen voor inhalen achterstand onderwijs

De gemeente heeft 1,3 miljoen euro van de rijksoverheid gekregen om achterstanden in het onderwijs, opgelopen in de coronapandemie, in te halen. Voor de besteding zijn 24 plannen ingediend door instellingen in voorschoolse educatie, basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Al die plannen worden uitgevoerd. Dat start in het tweede kwartaal van dit jaar.

Het geld gaat op aan de volgende zaken:

= Schoolmaatjes om ouderbetrokkenheid te vergroten bij nieuwkomersgezinnen waar sprake is van een taal- en cultuurkloof,

= Extra begeleiding voor leerlingen en ouders op het gebied van welbevinden en sociaal-emotioneel vlak

= Extra ondersteuning voor de instroomgroepen op sociaal-emotioneel vlak en taalachterstand,

= Extra inzet van een onderwijsassistent voor (taal)achterstand, sociaal-emotioneel vlak en overgang peuters/kleuters,

= Verbeteren van het beleid gericht op vroege ontwikkelstimulering en het voorkomen en inhalen van leesachterstanden,

= Motorische ontwikkeling en bewegingsonderwijs voor 0 tot en met 12,

= Extra lessen Wetenschap en Techniek uitgevoerd door gastdocenten,

= Ondersteuning bij leren, coördineren hoogbegaafdheid, stimuleren van bewegingsonderwijs, inzetten van taalonderwijs en executieve functies en inzet op digitale talentontwikkeling,

= Screening bij alle kinderen op het gebied van taalontwikkeling en de ondersteuning door een pedagogisch medewerker,

= Aanbieden van verlengde schooldag door overblijf met divers aanbod van activiteiten,

= Aanvullende ondersteuning voor leerlingen met een leerachterstand door corona,

= Met extra leraarondersteuner taalondersteuning geven aan leerlingen én hun ouders,

= Inzet intern begeleider die de ontwikkeling leerlingen volgt en hier samen met de leerkracht op inspeelt,

= Aanvraag schoolmaatjesproject,

= Inzet pedagogisch medewerker voor begeleiding van kinderen met extreme emoties en achterlopende spel – en taalspraakontwikkeling,

= Opzetten van tussenschools aanbod ter bevordering van sociale ontwikkeling en doorzettingsvermogen,

= Volgehouden aandacht en individuele begeleiding van docenten,

= Verstevigen kennis en kunde op sociaal-emotioneel vlak door psycholoog, organiseren klassenactiviteiten, aanbieden examentraining en ondersteuning zorgleerlingen,

= Inzetten van steunlessen, verlengen van de Lenteschool en individuele begeleiding,

= Ontwikkelen van nieuw taalbeleid zodat leerlingen aan het eind van de schoolperiode hetzelfde taalniveau hebben,

= Inzet van coach/intern begeleider als observator, adviseur, samenwerking met zorginstellingen en als partner voor management,

= Inzet op kwaliteitsverhoging van voor- en vroegschoolse educatie,

= Vroegsignalering van onveilige thuissituaties verbeteren,

= Huiswerkbegeleiding voor kinderen die opgroeien in een taalarme omgeving en het betrekken van ouders hierbij. Onderdeel programma versterking Leidschendam-Noord. (foto gemeente)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter