Mening
U zegt het maar: Jubileum plannenmakerij N14-kruisingen

De vlag kan uit! Het is nu tien jaar geleden (2012) dat men bij Rijkswaterstaat (RWS) is begonnen met het maken van plannen voor de ongelijkvloerse kruisingen op de N14 ter hoogte van de Westfield Mall.

Het eerste plan dat publiekelijk gelanceerd werd was volgens mij in 2018, plan 11, het plan waarbij het verkeer dat op de N14 linksaf moest slaan eerst rechtsaf geleid werd dan onder de N14 doorging en via een rotonde weer de juiste baan kon volgen. Oke, wat extra voertuigbewegingen, maar boven op de N14 kon het verkeer lekker doorstromen. Want dat is het hoogste doel van RWS, goede doorstroming op de N14 zodat er geen files ontstaan op de N14 en de aansluiting met de A4.

Gelukkig werd dit plan door de protesten van inwoners en door de gemeente zelf onderuit gehaald en ging RWS met een volgend ontwerp aan de slag.

Nog geen maand later kwam men al met een volgend voorstel, versie 12, waarbij de keerlussen waren vervallen en de linksafbewegingen op de N14 weer waren toegestaan. Dit plan werd uitgebreid gepresenteerd aan het volk in het Fletcherhotel in december 2018 en zonder meer door de raad goedgekeurd, hoewel het volgens mij niemand duidelijk was in hoeverre de goede doorstroming op de N14 gewaarborgd was.

Daarna hoorden we (inwoners) een hele tijd niets meer over het plan en toen ben ik twee jaar later, 2020, maar eens gaan informeren bij wethouder Van Eekelen hoe het er nu mee stond. Haar antwoord was kort en ronduit schokkend: ‘De gemeente gaat niet over dit plan, daar is RWS verantwoordelijk voor’. Niettemin kon ik wel wat vragen stellen aan een ambtenaar, maar die antwoorden waren allemaal afkomstig van het plan van RWS, dus geen nieuws.

Inmiddels zijn we weer een paar jaar verder, de Westfield Mall is intussen geopend en zolang de ongelijkvloerse kruisingen nog niet zijn uitgevoerd, moet de gemeente samen met de Westfield Mall een beetje aanmodderen om de ontstane verkeersproblemen toch wat in goede banen proberen te leiden.

Wat de zaak nog lastiger maakt is dat het hoofdproject, het Tracé A4-Haaglanden, ernstig vertraagd is door de milieu-eisen. ‘Het Tracébesluit (TB) is nog niet vastgesteld vanwege de aanwezige onduidelijkheid rondom stikstof’, aldus RWS. En dat houdt in dat het nog wel enige jaren kan duren voordat men met de ongelijkvloerse kruispunten aan de slag gaat.

Dus het derde lustrum tot de ongelijkvloerse kruisingen er eindelijk zijn zullen we ook nog wel halen.

(Abram Visser, Voorburg)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter