Nieuws
A13 dicht door werken bij vliegveld

Van vrijdagavond 4 maart 22.00 uur tot maandag 7 maart 05.00 uur is de A13 afgesloten tussen knooppunt Kleinpolderplein en afrit 10 (Delft-Zuid). Weggebruikers richting Den Haag rijden dan om via de A4. In het weekend van vrijdag 18 tot maandag 21 maart is de A13 vanuit Den Haag richting Rotterdam dicht tussen Delft-Zuid en Kleinpolderplein. Aanleiding vormt de aansluiting van de A13 op de A16 bij Rotterdam The Hague Airport.

De bouwplaats van de A16 Rotterdam ligt op een steenworp afstand van het vliegveld. De aanleg van de snelweg heeft ook impact op het vliegverkeer. Bouwkranen en andere objecten mogen niet te hoog zijn en ook rondwaaiend zand of afval kan vliegtuigen hinderen. Ralf Overduyn houdt voor het vliegveld in de gaten of alles veilig is.

,,Ik controleer de start- en landingsbaan en moet zorgen dat die vrij is van vogels, dat de baan niet glad is en dat er geen sneeuw ligt. Maar ik zorg bijvoorbeeld ook dat instappende passagiers op het platform niet gehinderd worden door de ‘jet blast’ van een taxiënd vliegtuig. Daarnaast draag ik de verantwoordelijkheid voor de planningen van de vliegtuigen bij welke gate en wanneer we bussen inzetten.”

Maar de veiligheid beperkt zich niet tot het terrein van de luchthaven zelf, ook daaromheen moet het veilig zijn. Daarom is Overduyn al sinds 2014 in gesprek met Rijkswaterstaat, toen de plannen ontstonden voor de A16 Rotterdam. ,,Wij gaven aan welke zaken voor ons belangrijk zijn. Obstakels zijn daar een goed voorbeeld van. Denk aan een brug of fly-over, maar bijvoorbeeld ook een bouwkraan. Dat kan gevaarlijk zijn voor de vliegtuigen en ook de zichtlijnen van de luchtverkeersleiders mogen niet gehinderd worden.”

Overduyn sprak met Rijkswaterstaat ook over werkzaamheden aan de grond. ,,Zand kan bijvoorbeeld verstuiven en dat wil je niet op de start- en landingsbaan. En als je grond omwoelt kan dat ook vogels aantrekken, terwijl wij er juist alles aan doen om vogels van het vliegveld weg te houden.”

Er is ook onderzocht welke invloed de A16 Rotterdam heeft op de wind. Overduyn: ,,Bomen en geluidschermen kunnen de wind beïnvloeden. Dat kan bijvoorbeeld zorgen voor turbulentie. In de voorbereiding hebben we daar goed naar gekeken, waardoor plannen eventueel nog gewijzigd konden worden.”

Sinds bouwcombinatie De Groene Boog daadwerkelijk buiten aan het werk is, is Overduyn nauwer bij het project betrokken. ,,Het gebied is opgedeeld in een aantal clusters en per cluster moet De Groene Boog aangeven met welk materiaal zij aan de gang gaan, hoe hoog het is en waar het komt te staan.”

Met die informatie onderzoekt en analyseert Luchtverkeersleiding Nederland of een grote kraan of heimachine niet van invloed is op de communicatie- en navigatiehulpmiddelen. ,,Zulke grote objecten kunnen de radiosignalen van het landingssysteem of andere bakens rondom de luchthaven verstoren”, geeft Overduyn aan.

In het verlengde van de start- en landingsbaan mogen tot een bepaalde hoogte obstakels staan. Die staan allemaal aangegeven in een obstakelkaart voor piloten. Maar daar staan geen tijdelijke obstakels in, vertelt Overduyn. ,,Tijdelijke obstakels worden aangegeven in een NOTAM, Notice To Airmen, een telexbericht voor vliegers.”

,,Maar niet voordat het Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum een rapport heeft gemaakt over de consequenties van de obstakels en de Inspectie Leefomgeving en Transport hiermee instemt. Daar kunnen piloten dan rekening mee houden. Bijvoorbeeld omdat de startprocedure net iets anders moet, of dat vliegtuigen wat steiler moeten uitklimmen.”

Het kan ook nog zo zijn dat de tijdelijke obstakels de bereikbaarheid van de luchthaven in het geding brengen. In dat geval moeten de plannen door De Groene Boog worden aangepast. Overduyn: ,,Dat is gelukkig pas 1 of 2 keer gebeurd.” (foto Rijkswaterstaat)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter