Nieuws
Nieuwe keuzes openbaar vervoer Binckhorst

Indien bij hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst, Voorburg dan wel Rijswijk/Delft gekozen wordt voor een lightrail, gaat die alleen naar Voorburg Station rijden, niet naar Rijswijk/Delft. Dat blijkt uit informatie van het Projectteam bereikbaarheid Binckhorst. Een HOV-tram of HOV-bus Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk/Delft via Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan en Geestbrugweg zijn vooralsnog afgevallen.

Bij het HOV gaat het om lightrail (op palen boven de grond), tram of bus (beiden op straatniveau).

Wat de bus aangaat zijn er nu nog vier opties:

– Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Maanweg,

– Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Zonweg, Regulusweg,

– Den Haag CS – Station Voorbirg via Binckhorstlaan, Zonweg, Melkwegstraat, Maanweg,

– Den Haag CS – Rijswijk/Delft via Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade, Haagweg.

Bij de tramverbinding zijn er ook nog vier opties:

– Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Maanweg,

– Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Zonweg, Regulusweg,

– Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan,

– Den Haag CS – Rijswijk/Delft via Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade, Haagweg.

Bij lightrail gaat het om twee opties:

– Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Maanweg,

– Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Zonweg, Regulusweg.

Alle genoemde opties maken onderdeel uit van een zogenoemde Plan MER (effecten op de leefomgeving), MKBA (maatschappelijke kosten/baten analyse) en Businesscase (kosten/baten voor het openbaar vervoer zelf).

Daarnaast zijn er nog twee andere opties, beide alleen de HOV-tram betreffende, namelijk:

– alleen een tramverbinding Den Haag CS – Station Voorburg via Binckhorstlaan, Maanweg,

– alleen een tramverbinding Den Haag CS – Rijswijk/Delft via Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg.

Deze twee opties maken geen onderdeel uit van de Plan MER, MKBA en Businesscase en zijn daarmee effectief afgevallen.

Alle relevante stukken, gebundeld in een Ontwerp Masterplan Bereikbaarheid, worden naar verwachting eind juni openbaar. Dat gebeurt pas nadat de gemeenteraden van Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg met die openbaarmaking hebben ingestemd. Daarna liggen ze voor eenieder drie maanden ter inzage.

Op basis van de reacties wordt het Ontwerp Masterplan dan aangepast. Bovendien moet de rijksoverheid dan bekend gaan maken hoeveel geld men in het HOV-project wil steken. Begin 2023 zouden dan definitief knopen doorgehakt moeten worden.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter