Nieuws
Omwonenden tegen fietspad N14

Omwonenden zijn tegen de aanleg van een fietspad op de tunneldaken van de N14, met bruggen over de kruisingen, waardoor een doorgaande fietsroute ontstaat vanaf Veurselaan tot de Velostrada bij de spoorbaan Rotterdam-Amsterdam. Dat is gebleken op een bijeenkomst die de gemeente organiseerde. Van de 58 aanwezigen keerden zich er 44 tegen het plan. Maar zeven mensen waren positief.

Als Rijkswaterstaat de N14 gaat vernieuwen en de kruisende wegen ondergronds komen, vervallen de bestaande oversteekplaatsen voor fietsers en voorgangers. Rijkswaterstaat had daar een oplossing voor bedacht: een brug tussen Den Haan-Groenpark en het fietspad bij de skatebaan Noordsingel, en een brug Lavendel-IJsvogellaan. De eerste zou voor fietsers en voetgangers zijn, de tweede alleen voor voetgangers.

De gemeente vindt een fietspad over de N14 ‘logischer’. B&W willen daartoe nog voor de zomer een ontwerp bestemmingsplan presenteren. Eind 2022 zou daarover een besluit moeten vallen. De gemeente erkent echter dat het project onlosmakelijk verbonden is met de werken aan de N14. Rijkswaterstaat zou daarover begin 2023 een tracébesluit willen voorleggen.

B&W noemen het fietspad over de daken van de N14-tunnels ‘financieel haalbaar’ doch ‘niet aantrekkelijk’. Rijkswaterstaat heeft al eerder aangegeven er niet aan mee te willen betalen. Een vergoeding voor planschade of compensatie van nadelen voor omwonenden is nog niet berekend.

De omwonenden vrezen drukte, herrie (brommers/scooters), de verlichting, aantasting van privacy en zichtlijnen, meer zwerfafval en het wegvallen van groen. Het fietspad is bovendien ten nadele van sporters, spelende kinderen en hondenuitlaters die nu de daken van de N14 tunnels gebruiken. Bovendien hebben omwonenden ooit meebetaald aan de inrichting van het gebied. Hen zou ook beloofd zijn dat er ter plekke niets zou veranderen; de gemeente ontkent dat.

De gemeente wil camera’s gaan gebruiken om gemotoriseerd verkeer op het fietspad tegen te gaan. Op de bruggen komen hoge hekken om te voorkomen dat mensen dingen op passerende auto’s gooien. Daarnaast zou het fietspad een ‘groene inrichting’ moeten krijgen. De fietsverbinding zou er in 2030 moeten zijn.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter