Nieuws
Velostrada het meest concreet

De omvorming van de Van Alphenstraat in Voorburg tot een Velostrada is het meest concrete element in de plannen om de strook grond tussen de straat en de spoorbaan te herontwikkelen. Dat bleek tijdens een informatieavond over de ontwikkelingen ter plekke, georganiseerd door gemeente Den Haag (grondeigenaar), de NS en de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Bij de Velostrada gaat het om een fietsverbinding tussen Binckhorstlaan en Laan van Nieuw Oost Einde, over de spoorbaan Den Haag CS – Utrecht en de Utrechtsebaan heen. Op de kruising Pompe van Meerdervoortstraat/Koningin Wilhelminalaan/Van Alphenstraat komt een speciale oversteekplek, ook voor voetgangers. Dat kost ter plekke vijf parkeerplaatsen.

In de Van Alphenstraat zelf zal de fietsstrook 4,5 tot 5,6 meter breed worden. Voorzien zijn parkeerstroken aan beide zijden van elk twee meter breed. Het schuin parkeren wordt opgeheven. De stoep wordt tussen 2,4 en 4,4 meter breed.

Eerder werd al bekend dat Den Haag aan de kant van het Bezuidenhoutkwartier en langs de Van Alphenstraat grootse bouwplannen heeft. Tegelijk wil de NS station Laan van Nieuw Oost Indië moderniseren en uitbreiden tot een mobiliteitshub.

Den Haag plant maximaal 3000 woningen, maatschappelijke voorzieningen, commerciële voorzieningen en kantoren. Daarbij wordt niet alleen met een zogenoemd plangebied gewerkt maar ook met een ‘studiegebied’ dat delen van Leidschendam-Voorburg omvat. Dat is het gebied tussen spoorbaan, Koningin Wilhelminalaan, Van Heurnstraat, Van Egmondestraat, Van Alphenstraat, Koningin Julianalaan, Elias Annes Borgerkade met een doorsteek (halverwege) naar de Jacob van Lennepstraat, en terug naar de spoorbaan. Den Haag ziet in dit gebied ‘invloed’ door de voornemens rond het station Laan van NOI.

In de Haagse plannen is geen plaats voor de tankstations Prinses Beatrixlaan/Van Alphenstraat (Tango) en Laan van Nieuw Oost Indië/Nicolaas Beetslaan (TinQ).

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter