De tunnel en verdiepte ligging zijn samen zo’n 4 km lang, waardoor één installatie al snel uit duizenden onderdelen kan bestaan. Het camerasysteem telt bijvoorbeeld 130 losse camera’s, de verlichting ruim 2.000 afzonderlijke armaturen en het voertuigdetectiesysteem 930 detectielussen. Al deze onderdelen worden één voor één aangebracht en aangesloten op de elektriciteitsvoorziening en de systemen voor de bediening. Aannemer Comol5 is hier nog tot eind dit jaar mee bezig.

Ruim 1000 armaturen per tunnelbuis worden met de hand bevestigd. Er brandt straks dimbare LED-verlichting in de tunnel; dubbelop energiezuinig. Overdag is een andere lichtintensiteit nodig dan ’s nachts, zodat de verlichting daarop aangepast kan worden. In iedere tunnelbuis hangen in totaal 1053 armaturen; 967 voor de basisverlichting, 76 voor de ingangsverlichting en 10 voor de uitgangsverlichting. Benieuwd naar meer technische installaties die in de tunnel gemonteerd worden? Bekijk het overzicht van de belangrijkste onderdelen (foto RijnlandRoute)