Nieuws
Proef voor minder files op A4

Zuid-Holland Bereikbaar voert een proef uit om verkeer van Den Haag richting Rotterdam beter te spreiden over de snelweg A4 en de vaak minder drukke snelweg A13. Bij de proef worden bestaande routeinformatiepanelen boven en langs de weg ingezet die actuele reisinformatie melden over de snelste route gevolgd door de plek van de file (in beeld). Sinds kort zijn naast panelen met tekst nu ook twee grafische panelen actief die in beeld laten zien wáár de file staat.

Met het geven van betere, actuelere routeinformatie verwacht Rijkswaterstaat dat files op de snelweg A4 verminderen, doordat automobilisten eerder zullen kiezen voor de route via de snelwegen A13 en A20. Naar verwachting is er daardoor ook mogelijk minder sluipverkeer op de lokale wegen rond de A4. Zuid-Holland Bereikbaar werkt bij deze proef samen met Rijkswaterstaat, de Provincie Zuid-Holland, de gemeente Den Haag en adviesbureau Arane.

Op de A4 vanaf knooppunt Ypenburg richting Rotterdam staat met name in de avondspits steeds vaker file. Bij knooppunt Ypenburg kunnen automobilisten kiezen om via de A4 of de A13 naar Rotterdam te rijden. Vaak is de A13, die met de komst van de A4 Delft-Schiedam minder druk is geworden, sneller dan de A4.

Dit speelt helemaal bij filevorming op de A4 richting knooppunt Beneluxplein wanneer in verband met de veiligheid het fileverplaatsingssysteem van de daar voor gelegen Ketheltunnel aan gaat en deze tunnel tijdelijk dicht gaat. Bij het fileverplaatsingssysteem houdt de wegverkeersleider in de verkeerscentrale in de gaten of er na de tunnel een file ontstaat. Als dit zo is beperkt hij de verkeerstoevoer tot de tunnel om te voorkomen dat de file in de tunnel komt te staan.

De huidige reistijden op de routeinformatiepanelen boven de weg houden minder goed en snel rekening met extra reistijd bij snelgroeiende files. De feitelijke reistijden van reizigers, die achteraf te meten zijn, kunnen daarom anders uitpakken.

Zuid-Holland Bereikbaar optimaliseert op diverse routeinformatiepanelen rond Ypenburg de betrouwbaarheid van de actuele reistijden. Dit wordt gedaan door te anticiperen op het moment dat de Ketheltunnel tijdelijk sluit en op basis daarvan wordt de snelste route aangegeven. Eerst passeren weggebruikers op de A4 of A12 richting Rotterdam een routeinformatiepaneel met een advies over de snelste route.

Vervolgens komen ze langs een paneel waar op een grafisch plaatje van het netwerk de locaties van de files zijn te zien. Zo kan de weggebruiker zien of de file voor of na uw afslag zit en het de moeite loont om de A13 te kiezen of toch door te blijven rijden. Omgekeerd wordt er bij file op de A13 naar de A4 verwezen.

De verbeterde informatie wordt gebaseerd op basis van realtime reistijden uit Floating Car Data in combinatie met slimme berekeningen. Deze Floating Car Data wordt landelijk ingewonnen via navigatiesystemen en gps-locaties van mobiele telefoons van weggebruikers. (foto Rijkswaterstaat)

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter