Mening
Franks Column: Betaald parkeren bij de Mall

(Oud-wethouder en voormalig gemeenteraadslid Frank Rozenberg zal periodiek bij Vlietnieuws zijn licht laten schijnen over lokale ontwikkelingen)

Mijn schoonmoeder woont in Leidschendam. Ik moest haar laatst ophalen en beging een enorme blunder. Vanuit Voorburg neem ik normaal gesproken de Noordsingel, maar die stond dus muurvast. Via wat omwegen kon ik de verkeersellende van de Mall toch nog omzeilen.

De Mall is qua bezoekersaantallen een succes. Het vorige college was op alles voorbereid, werd voor de opening van de Mall trots verkondigd. Niets bleek minder waar: het is verkeerstechnisch zoals iedereen weet een drama.

Waar is het mis gegaan? De ambitie van toenmalig CDA-wethouder Van Ostaijen was om de Mall in Leidschendam te realiseren. De verkeersonderzoeken toonden aan dat het zou kunnen als er wat aanvullende maatregelen zouden worden getroffen. Rond de uitvoering van de aanvullende maatregelen bleef het alleen muisstil.

Het is overigens grappig om te zien hoe het nieuwe CDA-raadslid Lieke Muller ageert tegen de chaos waarvan haar politiek gelijkgestemde aan de basis heeft gestaan. Hetzelfde CDA dat ook maar door blijft drammen dat een extra brug verlichting rond de Mall gaat brengen, terwijl ieder logisch nadenkend mens allang van dat geloof zou zijn gevallen.

Ik kan mij niet voorstellen dat de directie van The Mall blij is. Boze omwonenden en gefrustreerde filerijdende bezoekers zijn geen reclame. Misschien denkt de directie wel aan het inzetten van betaald parkeren om het aantal bezoekers per auto te verminderen. Afstappen van gratis parkeren zal immers vast tot ander gedrag van bezoekers leiden. Dat we dan de omliggende wijken moeten afsluiten voor Mall-bezoekers die gratis willen blijven parkeren, is wel een dingetje.

Kan de Mall betaald parkeren invoeren? In het coalitieakkoord staat toch dat er geen betaald parkeren komt in de gemeente? Dat staat er echter niet. Er staat dat ‘[…] onze gemeente geen parkeerbelasting heft. Dat houden we zo’. De 4000 parkeerplaatsen van de Mall zijn eigendom van de Mall. Daar heb je als gemeente in principe niets over te zeggen en is parkeerbelasting dus helemaal niet aan de orde. ‘In principe’ omdat is afgesproken dat als de Mall betaald parkeren wil invoeren de gemeenteraad daar iets van mag vinden. Tussen ergens ‘iets van mogen vinden’ en ‘tegenhouden’ zit wel een verschil.

Maar nu het rekensommetje. Stel dat de 4000 parkeerplekken van de Mall gemiddeld genomen voor 50% 10 uur per dag bezet zijn. Dan levert dat bij een tarief van € 2,00 per uur (exclusief BTW) een kleine € 15 miljoen op jaarbasis op. Ik vermoed zelfs dat dit een voorzichtige inschatting is. Met dat bedrag kan de Mall met gemak financieel bijdragen aan verkeersmaatregelen voor de omliggende wijken. Laat dat jaarlijks € 1 miljoen kosten. Het restant van € 14 miljoen is pure winst voor de Mall. In 10 jaar is dat € 140 miljoen en bij het 5e lustrum van de Mall is dat € 350 miljoen.

Na dit rekensommetje bent u vast benieuwd voor hoeveel geld de gemeente haar grond aan de eigenaar van de Mall heeft verkocht. Misschien beter dat u dat niet weet, want anders komt de stoom u helemaal uit de oren.

(Frank Rozenberg)

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter