Nieuws
Nieuwbouw bij spoorwerkplaats Leidschendam
Op het emplacement naast de Westvlietweg realiseren NS en ProRail een nieuw kuilwielenbankgebouw en vernieuwen de bijbehorende sporen en wissels. In een kuilwielenbank, in feite een in een kuil geplaatste draaibank, worden treinwielen onderhouden. Hierdoor lopen treinen soepeler over de rails en bieden we reizigers een comfortabele reis.

NS heeft vier kuilwielenbanken in Nederland, waarvan één bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. In een kuilwielenbank verzorgen de monteurs het onderhoud van de wielen van de trein. De huidige installatie is toe aan vervanging. Ditzelfde geldt voor een aantal wissels en sporen van ProRail op emplacement Leidschendam. Doordat de nieuwe kuilwielenbank op een andere plek komt, moet de ligging van sporen en wissels flink veranderen.

NS en ProRail hebben de handen ineengeslagen om de verschillende projecten op het terrein naast de Westvlietweg samen te voegen. Dat is niet alleen efficiënter, het is ook duurzamer en goed voor het hergebruik van materialen. De grens van het terrein van ProRail en NS wordt verplaatst, zodat de onderhoudsprocessen zoveel mogelijk onafhankelijk van elkaar kunnen plaatsvinden.

De gevel van het nieuwe gebouw van de kuilwielenbank wordt gemaakt van oude treinramen die vrijkomen bij de modernisering van dubbeldekstreinen en er komen zonnepanelen en sedum, een vetplant met bloemen, op het dak. Bij de vernieuwing van sporen en wissels kiest men zoveel mogelijk voor hergebruik van materialen. Dat is namelijk het meest duurzaam.

De voorbereiding, sanering en realisatie van de brug over de Goo Wetering (water tussen de huidige werkplaats en de A4, red.) is begonnen. In de toekomst lopen de toeleidende sporen naar de kuilwielenbank over deze brug. De sanering van de grond is gestart. In de zomer van 2023 start NS met de bouw van het kuilwielenbank gebouw. In het najaar van 2023 past ProRail de railinfra aan op het terrein. NS legt in het voorjaar van 2023 een nieuwe brug aan en start in het najaar 2023 met de aansluitende infra voor de verbinding met de kuilwielenbank.  (foto ProRail)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter