Nieuws
HTM werkt met ‘nooddienstregeling’

HTM werkt sinds enige tijd met een nooddienstregeling. Dat blijkt uit een brief van Metropoolregio Rotterdam Den Haag, concessieverlener openbaar vervoer, aan gemeenteraden.

Door personeelstekorten heeft HTM niet volledig kunnen opschalen van de zomerdienstregeling naar de reguliere dienstregeling. Dit komt door ziekteverzuim, inhaalzorg, beperkte instroom van nieuwe medewerkers, verlof en de introductie van een nieuwe regeling waarbij medewerkers maximaal 2 jaar eerder met pensioen mogen. Inhuur is moeilijk vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.

HTM rijdt nu een dienstregeling rijden die gelijk is aan de dienstregeling die voor de zomerperiode reed. De vervoerder monitort of het handhaven van deze dienstregeling nog mogelijk is. Wanneer dat niet meer het geval is, treedt een nooddienstregeling in werking. Die ziet er zo uit:

= Tram: lagere frequenties dan de normale winterdienstregeling op de tramlijnen. In de periode maandag t/m vrijdag worden daardoor geen capaciteitsproblemen verwacht, behalve in de brede spitsen. HTM heeft daarom een scenario uitgewerkt waarbij, afhankelijk van de beschikbaarheid van personeel, op een aantal lijnen versterkingsritten uit de dienstregeling kunnen worden gehaald of weer teruggezet kunnen worden en er stapsgewijs afgeschaald kan worden. Zaterdag en zondag worden geen capaciteitsproblemen verwacht,

= Bus: lagere frequenties dan de normale winterdienstregeling op de buslijnen. In de periode maandag t/m vrijdag worden geen capaciteitsproblemen verwacht. In de brede spitsen wel. HTM heeft daarom op een aantal lijnen versterkingsritten toegevoegd. Zaterdag en zondag worden geen capaciteitsproblemen verwacht.

HTM maakte vorige week al bekend dat met ingang van oktober tram 6 minder vaak gaat rijden. Dat is ook het geval met de trams op de lijnen 34 (Randstadrail Den Haag – Zoetermeer), 1 en 12.

De NS gaat vanaf vandaag minder rijden. Per uur rijden er nog maar 4 intercity’s in plaats van 6. ’s Avonds en in de weekenden rijden er per half uur één intercity en één sprinter. Dat was elk kwartier. Bovendien gaat de avonddienstregeling twee uur eerder in. Normaliter wordt de dienstregeling in december aangepast. Door personeelstekort gebeurt dat nu dus al.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter