Nieuws
HTM komt 18,1 miljoen te kort

HTM komt komend jaar 18,1 miljoen euro te kort. Desondanks wil het bedrijf niet opnieuw snijden in de dienstregeling. Ook wijst men een extra tariefsverhoging boven de 7,24 procent vanwege stijgende energielasten en inflatie, af. Snijden in geplande investeringen wil de vervoerder ook niet.

Dat blijkt uit een nota die de HTM aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), concessieverlener vervoer, heeft voorgelegd.

HTM wil het financiële gat dekken voor af te zien van winst (5 miljoen euro), het doorzetten van de dienstregeling zoals die sinds augustus geldt (inclusief minder rijden in de spits), kostenbesparingen van 5,7 miljoen euro, een hogere financiële bijdrage van gemeenten bij omleidingen en extra uitkeringen van de MRDH.

De kostenbesparing van 5,7 miljoen euro bestaat uit het snijden in sociale veiligheid, het beter roosteren van personeel en het doortrekken van eerdere besparingsmaatregelen zoals het opheffen van haltes. Dat laatste heeft volgens HTM geen negatief effect op het aantal reizigers.

HTM stelt dat het aantal reizigers komend jaar nog vijf procent onder het niveau van voor corona (2019) ligt. Naar verwachting zal dat in 2024 nog vier procent zijn, in 2025 nog één procent. Minder reizigers betekenen ook minder inkomsten.

De vervoerder zegt zekerheid over investeringen nodig te hebben. Genoemd worden de aanschaf van 50 tot 62 nieuwe trams en 100 elektrische bussen, verbouwen remise Harstenhoekweg, bouw nieuwe remise op GAVI-kavel, busstalling Telexstraat, werken aan remise Scheveningen en aanpassen lijnen 6 en 12 door komst nieuwe bredere trams.

HTM wil verder de concessieprijs voor tram/bus herzien, het financiële rendement herijken en flexibele inzet van personeel mogelijk maken.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter