Nieuws
Meer informatie werkzaamheden in de straat

De gemeenteraad wil dat inwoners voortaan geruime tijd voor aanvang te horen krijgen welke werkzaamheden er in hun straat gaan plaats vinden, wanneer dat gebeurt en bij wie ze terecht kunnen met vragen en klachten. Daarnaast moet de toestand na de werkzaamheden weer zo zijn als daar voor. Werkzaamheden moeten ook zo veel mogelijk gebundeld worden zodat straten niet om de haverklap open moeten.

Dat bleek tijdens een beraad van een commissie uit de gemeenteraad. Bij een komende vergadering van de gemeenteraad (8 november) wil VVD-gemeenteraadslid Louise Kortman de wensen van de fracties vastleggen in een motie. Die kan dan op een ruime meerderheid rekenen. ‘De bedoelingen zijn wel goed, de realiteit is anders’, aldus Kortman over de werkzaamheden en de communicatie. Kees Elenbaas (GroenLinks) sprak over ‘heel veel klachten waar de gemeente niet op reageert’.

Verantwoordelijk wethouder Marcel Belt zei het ‘duidelijke signaal’ vanuit de commissie op te zullen pakken. ‘We gaan bezien hoe we het strakker kunnen regelen met informatie over werkzaamheden en meldingen. We moeten beter communiceren naar de inwoners’.

Volgens Belt informeert de gemeente 2,5 weken voor werkzaamheden starten. Andere partijen zoals Dunea, Stedin of telecombedrijven moeten dat uiterlijk vijf werkdagen voor de werken starten doen. Belt gaf aan dat ook zij dat echter vaak al eerder doen. Toezichthouders van de gemeente constateren dat in 95 tot 97 procent van de gevallen het werk conform de eisen wordt opgeleverd. ‘Wij sturen op kwaliteit’.

De wethouder gaf verder aan dat via de site van de gemeente een verbinding te maken is met een systeem (Melvin) waarop alle werkzaamheden in de gemeente, wijk, buurt of straat staan. Volgens de aanwezige gemeenteraadsleden weet niemand dat. Bovendien vonden zij Melvin veel te ingewikkeld en ‘dus’ onbruikbaar.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter