Mening
Blog: De Julianabaan

Al een jaar of vijf doet de mythe de ronde dat winkelcentrum De Julianabaan oud en versleten is. Wie dat verhaal de wereld in heeft geholpen is niet mee na te gaan. Feit is wel dat de gemeente met een initiatief om het geheel te gaan opknappen, op een muur van onbegrip bij Metterwoon, de eigenaar van de meeste winkelpanden, liep.

Na jaren gerommel in de marge wordt er nu een nieuwe poging ondernomen het winkelcentrum helemaal opnieuw in te richten. Inclusief ondergrondse parkeergarage en nieuw cultuurcentrum (voor bibliotheek, theaters Ludens/Amco en lokale omroep Midvliet). Bakken met geld besteedt de gemeente aan externe adviseurs en onderzoeken die deze dromen van een basis moeten voorzien om ze vervolgens te kunnen realiseren.

Zo ook Dromenlab. Feitelijk niets meer of minder dan het bevragen van inwoners wat ze van het winkelcentrum zoals het nu is vinden (goed/slecht) en wat ze graag anders zouden willen zien. 289 mensen vulden een enquête in, 78 vragen op een website, 140 kwamen bij een stand van Dromenlab, de rest vulde een Droomkaart in of reageerde via Facebook. In totaal 617 dromen. En dat bij 7,5 miljoen bezoekers per jaar aan de Julianabaan.

Representatief? Nee dus. Wat vindt men positief? De bereikbaarheid, gratis parkeren, het winkelaanbod, de bibliotheek, de gezelligheid, het plein voor de HEMA/AH, de groene bogen op het Koningin Julianaplein.

Negatief: delen hebben geen uitstraling (de zigzag tussen Julianaplein en Mgr. Van Steelaan, omgeving KwikFit, stuk Koningin Julianaplein 1 tot en met 10, plein naast de McDonalds, zijkant van de Jumbo), het Koningin Julianaplein heeft te veel steen en te veel auto’s. Daarnaast worden zwerfvuil, de vele fietsen bij AH, het Jumbo/Action vrachtverkeer in de Marcellus Emanstlaan, de te smalle ingangen van Jumbo/Action en de oversteek naar Sport 2000 genoemd als ‘problemen’.

Als ‘kansrijk’ worden aangegeven: woningbouw, het Koningin Julianaplein vergroenen, de komst van een slager/meer winkels, extra zitjes/fietsenplekken/speelplekken, betere verbindingen met de theater Ludens/Amco en de winkels aan de Prins Bernhardlaan, (her)inrichten voetgangersgebied.

Het is net een grabbelton. Iedereen kan er iets van zijn/haar gading in vinden. Opvallend: niemand spreekt over een grote noodzakelijke opknapbeurt, een herinrichting van straten en/of fietspaden, de komst van een parkeergarage of een cultuurcentrum.

Sterker nog: maar 40 procent gaf aan ‘graag’ een cultuurcentrum te zien verschijnen. En áls dat centrum er dan kwam moest het gaan om deze functies: horeca, ontmoetingsplek, filmhuis, kunstgalerie, plek om cursussen te volgen. Dus geen bibliotheek, theater of lokale omroep.

Van degenen die meededen aan Dromenlab gaf 81 procent aan ‘zeer gehecht’ te zijn aan de Julianabaan. Men bezoekt het winkelcentrum dagelijks (35,6 procent of wekelijks: 53,3 procent). Met andere woorden: het gaat om de kenners.

Die kenners gaven ook aan dat ze er heen gaan voor de winkels, de supermarkten en de horeca. Als belangrijkste kenmerken van de Julianabaan gaven zij aan: bereikbaarheid/toegankelijkheid, gezelligheid, functionaliteit.

Wie dat zo leest kan niet anders dan tot de conclusie komen dat de bezoekers van de Julianabaan tevreden zijn. Her en der zijn wellicht wat kleine ingrepen mogelijk maar een grootschalige vernieuwing is niet nodig.

Het zou goed zijn als zulks ook eens door drong tot de gemeentelijke plannenmakers en alle anderen die dagdromen over de Julianabaan. En kom dan niet aan met de smoes dat aan het Dromenlab vooral mensen ouder dan 45 jaar deelnamen. Dat zijn de ‘shoppers’ van vandaag; jongeren kopen via internet, weet u wel. Dus voor hen hoeft de Julianabaan ook niet op de schop.

Nog een aardig detail. Voor degenen die meededen aan Dromenlab is de Mall het alternatief voor  de Julianabaan. En dus niet het nabijgelegen Huygenskwartier waar B&W al jaren geld in pompen onder het motto ‘Pareltje aan de Vliet’. Vergeefse moeite, zo blijkt nu.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter