Nieuws
Proeftuin innovatieve maatregelen versteviging spoordijken

ProRail organiseert een proeftuin voor het testen van innovatieve maatregelen, die spoordijken moeten versterken. De proeven zijn nodig, omdat treinen zwaarder en sneller worden en vaker rijden. Dat vormt een extra belasting voor de spoordijken. De resultaten uit de proeftuin leren ons welke oplossingen goed werken voor een bepaald type bodem.

De praktijkproeven zijn gepland vanaf 2023 en lopen tot en met 2024. Spoorbeheerder ProRail onderzoekt momenteel welke locaties in aanmerking komen voor de proeftuin. De verwachting is dat de innovatieve maatregelen die getest worden bijkomende voordelen hebben: minder hinder voor de reiziger door het verkorten van de bouwtijd en lagere kosten dan traditionele verstevigingsmaatregelen zoals damwanden en steunbermen.

In Nederland is er meer dan 3000 kilometer aan spoordijken. En daar ligt zo’n 7000 kilometer spoor op. Van de spoordijken is 80 procent gebouwd voor 1920 met de kennis en kunde van toen.

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Er gaan meer treinen rijden, die ook nog zwaarder en sneller zijn. Daardoor worden de spoordijken steeds zwaarder en anders belast. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten en soms tot tijdelijke maatregelen, zoals het invoeren van snelheidsbeperkingen voor treinen vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond. Ook de klimaatverandering van de komende jaren krijgt invloed op de stevigheid van de spoordijken. (foto NS)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter