Nieuws
Problemen huishoudelijke hulp

Maar zeven van de 20 organisaties waarmee de gemeente contracten heeft voor huishoudelijke hulp nemen nog nieuwe klanten aan. Dit komt door personeelstekorten. Vacatures kunnen niet opgevuld worden, vervangingen zijn niet mogelijk. Er zijn nog geen wachtlijsten maar het risico is groot dat die binnenkort ontstaan.

Dat heeft wethouder Marcel Belt de gemeenteraad bericht. De bestuurder wijst op een toenemende vraag naar huishoudelijke hulp nadat het kabinet besloot een abonnementstarief in te voeren voor deze vorm van zorg.

Als maatregelen van de gemeente om het tij te keren noemt Belt:

= Frequentie opgeschroefd waarmee aanbieders wordt gevraagd of zij een cliëntenstop hebben. Hierdoor houdt de gemeente de ontwikkelingen in beeld en kunnen consulenten sneller een beschikbare aanbieder vinden voor de cliënt,

= Inwoners die een hulpvraag doen worden tijdens het huisbezoek en in het gespreksverslag geïnformeerd over het personeelstekort,

= Het Werkgeversservicepunt (WSP) van de gemeente en hulpaanbieders zoeken samen naar oplossingen: hoe personeel te werven en te behouden, en welke opleidingen kunnen worden geboden.

Wat doen hulpaanbieders:

= Aanbieders informeren hun cliënten over de situatie van het personeelstekort,

= Tijden van de dienstverlening van aanbieders zijn al verruimd: de avonden en zaterdag, waardoor bijvoorbeeld studenten ingezet kunnen worden,

= Aanbieders zoeken aanvullend naar oplossingen om dienstverlening te continueren en personeel te werven. Voorbeelden hiervan zijn: werven via sociale media of groepssollicitaties. Oplossingen voor inzet personeel met een taalbarrière. Inzet van Engelssprekend personeel.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter