Dit jaar moet prioriteit worden gegeven aan de verkeersveiligheid. Die oproep doet Paul Broer, portefeuillehouder verkeer bij de politie, naar aanleiding van de stijging van het aantal verkeersslachtoffers in 2022. ,,Ook provincies en gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de verkeersveiligheid te verhogen. En automobilisten en fietsers moeten zich meer bewust worden van hun gedrag in het verkeer.”
,,Een van de oorzaken is dat het weggebruik is toegenomen en veranderd. Het is gewoon drukker op straat. Dat komt onder andere omdat mensen weer vaker naar hun werk gaan dan tijdens de coronajaren. Naast de toename van de mobiliteit zijn er ook andere vervoersmiddelen bijgekomen, zoals e-bikes en fatbikes. En allerlei soorten elektrische scooters en stepjes. Dat vraagt waarschijnlijk om een andere inrichting van fietspaden en wegen. Dus daarom ook mijn appél aan gemeenten en provincies; kijk eens of de wegen of fietspaden in jouw regio nog voldoen aan de veiligheidsnormen. Het zijn vooral lokale wegen en de N-wegen (provinciale wegen, red.), waar veel slachtoffers vallen”, aldus Broer.
Ook weggebruikers moeten zich volgens Broer aanpassen aan de drukte in het verkeer. Het helpt als fietsers zich bewust worden van de snelheid die zij hebben als ze bijvoorbeeld op een speed pedelec rijden. Uit de voorlopige analyses blijkt dat het aantal ongevallen met e-bikes toeneemt; vooral bij 50-plussers. Daarnaast worden veel verkeersongelukken nog altijd veroorzaakt door te hard rijden, bellen achter het stuur en het rijden onder invloed van drank en drugs.
Broer: ,,De politie heeft absoluut aandacht voor verkeersveiligheid en zal onverminderd blijven handhaven om het gedrag van weggebruikers te verbeteren. Alcoholgebruik, appen in het verkeer, helmplicht; de politie blijft hierop controleren en zal waar nodig bekeuren. Maar het moet een gezamenlijke aanpak blijven van politie, burgers en overheid, want met handhaven alleen gaan we het niet redden. Goede voorlichting kan daarbij helpen en daarom doe ik ook een appél op die overheid en maatschappelijke organisaties, zoals Veilig Verkeer Nederland, de ANWB of de Fietsersbond. Besteed meer aandacht aan preventie.” (foto politie)