Nieuws
Nieuwe Intercity stap dichterbij

Voordat een trein in Nederland mag rijden moet de treinfabrikant eerst toelatingstesten uitvoeren. Na een uitgebreid toelatingsprogramma is de nieuwste Intercity (ICNG) door de inspectie (ILT) officieel goedgekeurd voor het Nederlandse spoor. Voor reizigers betekent dit dat het reizen met de nieuwe, snelle Intercity weer een stap dichterbij komt. Deze nieuwe trein combineert een hoge snelheid met een verbeterde toegankelijkheid. Ook is de trein van alle gemakken voorzien, zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen.

ICNG-programmamanager Maarten Bakker: ,,Het is een belangrijke mijlpaal dat de trein door de inspectie is goedgekeurd. Dit zorgt ervoor dat we kunnen starten met een nieuwe fase van het testprogramma. De treinen die nu in Nederland rijden, zijn nog testtreinen. Zodra de eerste trein geleverd is en aan NS is overgedragen door de fabrikant, doorlopen ze opnieuw een testprogramma en daarna kunnen we voor het eerst proefrijden met reizigers. We verwachten voor deze zomer in de dienstregeling te kunnen rijden. ”

In de eerste helft van dit jaar start NS met de derde fase van het NS Proefbedrijf. Dan gaan de treinen voor het eerst proefrijden met reizigers aan boord op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. ,,Dat is belangrijk, want met reizigers in de dienstregeling kun je pas echt zien hoe de trein in de praktijk presteert en verdere aanpassingen doen”, vertelt Bakker. Stap voor stap gaat de nieuwe Intercity vervolgens op meer trajecten rijden. Na het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda volgt (deels over de Hogesnelheidslijn) het traject Den Haag – Rotterdam – Eindhoven. In volgende stappen gaat de ICNG ook over de Hogesnelheidslijn van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel en uit de richting Rotterdam via Amsterdam Zuid en Zwolle naar Leeuwarden en Groningen.

De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt en bouwt voor NS 99 snelle Intercity’s, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur op de HSL verbindt de ICNG steden en regio’s sneller met elkaar. Door extra aandrijving, trekt deze trein sneller op dan gebruikelijke treinen op de hogesnelheidslijn, wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops. 20 van de 99 Intercity’s zijn ook geschikt voor het Belgische spoor. Zo kan de verbinding naar Brussel verder worden verbeterd, een lang gekoesterde wens van reizigers naar het zuiden. (foto NS)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter