Nieuws
Eerste kantoormensen als assistent op de trein
Wie de trein pakt, kan ze tegenkomen. De eerste NS’ers van onder andere kantoor en werkplaatsen zijn gestart met de opleiding om te helpen op de trein als treinassistent. Een groep van tien NS’ers test deze nieuwe tijdelijke rol als eerste uit. De bedoeling is om met een kleine groep ervaring op te doen om vervolgens steeds meer medewerkers op te leiden. Met dit initiatief wil NS een betrouwbare dienstregeling voor reizigers blijven bieden en de werkdruk voor collega’s op de trein verlagen.

Jan-Hoite van Hees is één van de eerste deelnemers: ,,Ik vind dit een heel goed idee. Het belangrijkste is het rijden van treinen voor onze reizigers. Daarnaast vind ik het ook onze verantwoordelijkheid dat de werkdruk van collega’s op de trein omlaag gaat en dat zij ook een dag vrij kunnen nemen om bijvoorbeeld bij het afzwemmen van hun kind te zijn.”

Alle medewerkers die aan de slag gaan als treinassistent krijgen een vierdaagse opleiding. Die bestaat uit online modules, praktische trainingen en praktijkuren op de trein. Tijdens deze opleiding leren zij meer over het vertrekproces en krijgen veiligheidsinstructies. Willem Luuring is één van de mentor-conducteurs: ,,We kunnen de hulp hard gebruiken. Fijn om samen onze schouders eronder te zetten. Tegelijk ook een mooie kans om te laten zien wat er allemaal bij ons vak komt kijken en vooral wat er nodig is om reizigers veilig van A naar B te laten reizen, elke dag weer.”

Naast werknemers die als treinassistent op te trein helpen,  wil NS uitzendkrachten inzetten om te ondersteunen als treinassistent op de Hoge Snelheids Lijn (HSL). Deze uitzendkrachten ronden vooraf een meerdaagse opleiding af. Daarnaast gaan ingehuurde en vooraf opgeleide beveiligingsassistenten onze conducteurs ondersteunen in de late diensten van donderdag tot en met zondag.

NS heeft 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op 28 standplaatsen, verspreid over Nederland. Op dit moment heeft NS nog zo’n 400 conducteurs en machinisten tekort. Dit komt onder andere door de enorme krapte op de arbeidsmarkt, interne doorstroom en het ziekteverzuim. (foto NS)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter